În legătură cu informaţiile apărute în media privind preocuparea TVR referitoare la disfuncţionalităţile sistemului actual de măsurare a audienţelor, precizăm următoarele:
TVR a solicitat Asociaţiei Române pentru Măsurarea Audienţelor (ARMA), organizație a industriei de media și publicitate din România şi proprietară a datelor de audienţă, informaţii suplimentare şi lămuriri în legătură cu modul în care sunt realizate măsurătorile de audienţă.
De la 1 ianuarie 2012, furnizorul Serviciului Naţional de Măsurare a Audienţelor este compania Kantar Media. Anterior, audienţa TV fost măsurată de GfK România.
Solicitarea televiziunii publice pleacă de la următoarele elemente:
Ø Probleme privind acurateţea sistemului de măsurare a audienţelor tv în România, şi ale TVR, în particular;
Ø Probleme legate de creşterea încrederii în capacitatea celor care gestionează sistemul de măsurare a audienţei de a asigura o deplină securizare a datelor;
Ø Probleme privind valabilitatea sistemului de măsurare bazat pe peoplemetre, în general. Acest sistem are serioase dificultăţi în a ţine pasul cu noutăţile apărute în piaţă, precum: fragmentarea extremă a categoriilor de public, schimbarea obiceiurilor de consum, multiplicarea numărului de staţii de televiziune emitente, accesul publicului la content audio-video de pe diverse platforme şi canale.
În ceea ce priveşte al doilea punct, plecăm de la premisa că acurateţea măsurătorilor se bazează fundamental pe capacitatea de securizare a bazelor de date care conţin informaţii despre gospodăriile care au instalate peoplemetre (e vorba de 1.320 de gospodării, potrivit Kantar Media). Este evident că o cunoaştere preferenţială a acestor date de către unele staţii de televiziune măsurate ar putea duce la o distorsionare a rezultatelor. Temerile noastre sunt departe de a fi neîntemeiate. Un scandal recent apărut în Turcia, pe această temă, a evidenţiat cum s-a ajuns la fraudarea măsurătorilor de audienţă prin acest mecanism. Iată de ce, atât ARMA, ca organizaţie, cât şi operatorul trebuie să fie mai convingătoare în a oferi membrilor săi (televiziunile beneficiare, între care şi TVR) certitudini privind securizarea datelor, deoarece orice probleme apărute în această zonă pot ridica şi în România mari semne de întrebare privind credibilitatea sistemului de măsurare.
Din păcate, ARMA a dat un răspuns nesatisfăcător la problemele semnalate de TVR.
TVR a constatat variaţii mari, bruşte, în sens negativ, ale cifrelor de audienţă odată cu schimbarea furnizorului datelor de audienţă, inclusiv la programe care înregistrau audienţe constante.
De exemplu, audienţa medie a unor programe, precum Telejurnalul de la ora 20.00 (TVR 1), Teleenciclopedia (TVR 1), Dănutz SRL (TVR 1), Distractis Show (TVR 1) sau serialul coreean (TVR 1,) a înregistrat în prima parte a lunii ianuarie scăderi semnificative şi de peste 40% faţă de ultimele luni ale anului trecut.
„Suntem surprinşi de scăderile bruşte ale audienţelor programelor TVR în măsurătorile realizate de Kantar Media, după cum suntem surprinşi şi de salturile inexplicabile înregistrate peste noapte de alte posturi de televiziune", a declarat Alexandru Lăzescu, preşedinte-director general al TVR. „Întrebăm, firesc, cum se pot explica scăderile de audienţă şi de peste 40% înregistrate, în numai câteva zile, de emisiuni care au, în mod tradiţional, un public fidel. Noi nu susţinem neapărat că cifrele de audienţă anterioare erau corecte şi cele noi sunt eronate, dar pentru a accepta din punct de vedere metodologic un astfel de sistem de măsurare ar trebui ca acesta să fie predictibil la schimbarea eşantionului şi a operatorului în limita unei plaje reduse, în jurul a 3-5 procente", a completat Lăzescu.
TVR îşi manifestă disponibilitatea de a se implica în remedierea problemelor semnalate, fără să excludă şi recurgerea la alte soluţii de măsurare a audienţei, pe care alte pieţe le gândesc şi le experimentează.
Conducerea TVR
Despre ARMA
Asociaţia Română pentru Măsurarea Audienţelor (ARMA) este o organizație a industriei de media și publicitate, înfiinţată în anul 2001, când un grup format din staţii TV, agenţii de media şi publicitate şi clienţi de publicitate au hotărât înfiinţarea ARMA, din dorinţa de a furniza membrilor săi informaţii imparţiale, precise şi obiective referitoare la audienţa mass-media din România, caracteristicile şi performanţele acestora.
ARMA are trei categorii de membri: staţii de televiziune, clienţi de publicitate şi agenţii de publicitate şi media.
În cadrul ARMA este organizat Serviciul Naţional de Măsurare a Audienţelor TV (SNMATV), care reprezintă barometrul comportamentului de consum TV din România, cunoaşterea audienţei TV reprezentând elementul de referinţă pentru toţi cei care vor să folosească acest canal ca mijloc de comunicare în masa.
Începând cu 1 ianuarie 2012, serviciul de măsurare a audienţelor tv este asigurat de compania Kantar Media Audiences. Anterior, audienţa tv a fost măsurată de GfK România.
Despre TVR:
TVR are statut de instituţie publică şi emite pe şase canale (www.tvr.ro). Deţinem şi un canal experimental, care emite în sistem High Definition: TVR HD. TVR acoperă cele mai importante ştiri la nivel naţional, prin cinci studiouri teritoriale.
TVR îşi desfăşoară activitatea sub controlul Parlamentului, în conformitate cu Legea nr. 41/1994 (http://www.tvr.ro/articol_organizatie.php?id=61903). Preşedintele Consiliului de Administraţie (CA) este numit de Parlament, pe o perioadă de 4 ani. CA cuprinde 13 persoane, desemnate prin votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor.
Principala sursă de finanţare a televiziunii publice o reprezintă taxa TV, care în acest moment este cea mai scăzută din Uniunea Europeana, adică 4 lei/familie lunar. Fondurile pe care Televiziunea Română le primeşte de la bugetul de stat merg în proporţie de 98% direct către Societatea Naţională de Radiocomunicaţii, pentru transmisia terestră.
Suntem afiliaţi la cele mai importante organizaţii internaţionale din domeniul audiovizualului, ceea ce ne oferă un avantaj competitiv în materie de calitate a producţiilor pe care le difuzăm: EBU (European Broadcasting Union), EGTA (European Group of Television Advertising), CIRCOM Regional (Asociaţia Televiziunilor Publice Regionale din Europa), Arte France, IFTA (Federaţia Internaţională a Arhivelor de Televiziune).
TVR a început un proces de redefinire a rolului de serviciu public. Noua abordare pune accent pe dezbateri, traininguri, parteneriate strategice şi schimburi de idei cu societatea civilă, profesioniştii de media şi organizaţiile de profil. Astfel, TVR îşi propune să crească, pe termen mediu, calitatea producţiilor şi a dialogului cu publicul şi să devină un reper în materie de jurnalism responsabil.
***
Dacă vreţi să fiţi conectaţi în timp real cu Televiziunea Română, ne puteţi urmări aici:
Facebook: www.facebook.com/televiziunea.romana
Twitter: http://twitter.com/_TVR