Neo-naziștii și adepții supremației albilor fac propagandă online despre Adolf Hitler și încearcă să recruteze noi membri pe TikTok, potrivit unui nou raport al Institutului pentru Dialog Strategic (ISD).
Algoritmul TikTok promovează, de asemenea, acest conținut către noi utilizatori, au constatat cercetătorii, deoarece comunitățile extremiste profită de popularitatea uriașă a TikTok în rândul publicului tânăr pentru a-și răspândi mesajul.
Raportul ISD - partajat în exclusivitate pentru Wired - detaliază modul în care sute de conturi TikTok extremiste postează videoclipuri care promovează negarea fățișă a Holocaustului și glorificarea lui Hitler și a Germaniei naziste, sugerând că nazismul este o soluție la problemele din zilele noastre, cum ar fi așa-zisa „invazie” a imigranților în țările occidentale.
Conturile manifestă, de asemenea, sprijin pentru criminalii în masă și adepți ai supremației albilor și transmit în direct secvențe sau reconstituiri ale acestor masacre. Multe dintre conturi folosesc simboluri naziste în pozele lor de profil sau includ coduri ale supremației albilor în numele lor de utilizator.
Rețeaua
Nathan Doctor, un cercetător ISD și autor al raportului, spune că și-a început investigația la începutul acestui an, când a dat peste un cont neonazist pe TikTok în timp ce efectua cercetări pentru un alt proiect.
El a reușit rapid să demaște o rețea mult mai largă de conturi care păreau să se ajute reciproc în mod activ prin like-uri, partajări și comentarii pe conturile altora pentru a-și crește audiența și raza de acțiune.
Grupurile care promovează narațiunile neonaziste sunt de obicei izolate pe platforme mai marginale, precum Telegram, aplicația rusească de mesagerie criptată. Însă Telegram a devenit un loc în care se discută tehnici de recrutare în special pentru TikTok: grupurile de supremație albă împărtășesc acolo videoclipuri, imagini și piese audio pe care membrii le pot folosi, spunându-le în mod explicit altor membri să posteze conținutul pe TikTok.
„Am postat chestii pe contul nostru nou-nouț de TikTok cu 0 urmăritori, dar am avut mai multe vizualizări decât ai putea avea vreodată pe Bitchute sau Twitter”, a postat pe Telegram un cont dintr-un grup neo-nazist. „Pur și simplu ajunge la mult mai mulți oameni”.
Alții au urmat exemplul. Un neo-nazist proeminent a cerut adesea adepților săi de pe Telegram să stimuleze algoritmic videoclipurile sale de pe TikTok pentru a le crește potențialul viral.
Un canal Telegram extremist cu 12.000 de urmăritori și-a îndemnat membrii să promoveze documentarul neo-nazist „Europa: The Last Battle” („Europa: ultima bătălie”) prin inundarea TikTok cu videoclipuri de reacție, în încercarea de-a face filmul viral.
Reacția TikTok
Cercetătorii de la ISD au găsit pe TikTok zeci de videoclipuri cu fragmente din film, unele cu peste 100.000 de vizualizări. „Un cont care postează astfel de fragmente a avut aproape 900.000 de vizualizări ale videoclipurilor sale, care includ afirmații conform cărora familia Rothschild controlează mass-media și selectează președinții, precum și alte afirmații false sau antisemite”, au scris cercetătorii.
Aceasta este departe de a fi prima dată când rolul pe care algoritmul TikTok îl joacă în promovarea conținutului extremist a fost demascat. La începutul lunii iulie, Global Network on Extremism and Technology a raportat că algoritmul TikTok promova „ideologi fasciști minori”. Aceiași cercetători au descoperit anul trecut că acesta stimula narațiunile suprematismului eurocentric în Asia de Sud-Est.
WIRED a relatat recent despre modul în care sugestiile de căutare ale TikTok împingeau tinerii alegători din Germania către partidul de extremă dreapta Alternativa pentru Germania (AfD) înainte de alegerile europarlamentare din iunie.
„Comportamentele odioase, organizațiile și ideologiile lor nu au ce căuta pe TikTok, iar noi eliminăm mai mult de 98% din acest conținut înainte ca acesta să ne fie raportat”, a declarat pentru WIRED Jamie Favazza, purtător de cuvânt al TikTok.
„Lucrăm cu experți pentru a fi în pas cu tendințele și pentru a ne consolida continuu măsurile de protecție împotriva ideologiilor și grupurilor care instigă la ură.”
O parte din motivul pentru care platforme precum TikTok nu au reușit în trecut să combată eficient conținutul extremist a fost din pricina utilizării de către aceste grupuri a limbajului codificat, emoticoanelor, acronimelor și numerelor. De exemplu, multe dintre conturile neo-naziste au folosit un emoji cu o cutie de suc pentru a se referi la evrei.
TikTok spune că are peste „40.000 de profesioniști în domeniul încrederii și siguranței” care moderează conținutul în întreaga lume.
Deși multe dintre conturile identificate sunt din SUA, Doctor a constatat că rețeaua era, de asemenea, internațională.
„Este cu siguranță globală, nu este nici măcar doar în limba engleză”, a precizat Doctor pentru WIRED. „Am găsit lucruri în franceză, maghiară, germană. Unele dintre acestea sunt în țări în care nazismul este ilegal. Rusa este o mare sursă. Dar am găsit chiar și lucruri surprinzătoare, cum ar fi grupuri de naziști mexicani sau din întreaga Americă Latină. Deci, da, cu siguranță este un fenomen global”.
***
Sursă foto: Charles McClintock Wilson/ Shutterstock.com