În 21 octombrie, la TVR 1 a fost ales
Ştefan cel Mare, cel mai mare român
Ştefan cel Mare a fost desemnat cel mai mare român al tuturor timpurilor, în campania Mari Români de la TVR, acumulând 77.493 de voturi (21,30%) din totalul de 363.846 de voturi exprimate. Carol I s-a situat pe locul al doilea, cu 52.474 de voturi, ceea ce corespunde unui procent de 14,42%. Mihai Eminescu este pe locul al treilea, cu 50.640 de voturi (13,92%). Clasamentul până la locul 10 arată astfel: locul 4: Mihai Viteazu 48.725 voturi (13,39%); locul 5: Richard Wurmbrand 46.973 voturi (12,91%); locul 6: Ion Antonescu: 27.483 voturi (7,55%); locul 7: Mircea Eliade - 17.019 voturi (4,68%); locul 8: Alexandru Ioan Cuza 16.383 voturi (4,50%); locul 9: Constantin Brâncuşi 14.831 voturi (4,08%) şi locul 10: Nadia Comăneci - 11.825 voturi (3,25%).
Într-un show care s-a desfăşurat pe parcursul a trei ore, găzduit de Irina Păcurariu, Radu Naum şi Florin Iaru, telespectatorii TVR 1 au fost martorii ultimei confruntări între susţinătorii celor 10 finalişti ai campaniei lansate de TVR. Avocaţii celor 10 Mari Români - Vlad Craioveanu, Bogdan Naumovici, Adrian Cioroianu, Ioan T. Morar, Andrei Gheorghe, Mircea Diaconu, Dragoş Bucurenci, Dan C. Mihăilescu, Sandra Pralong şi Stejărel Olaru -, prezenţi în studioul Pangrati al TVR, au făcut uz de ultimele argumente pentru a-i convinge pe telespectatori de valoarea personalităţii susţinute, de amprenta pe care aceasta a lăsat-o în evoluţia României. Lor li s-au alăturat alte persoane publice, jurnalişti, oameni de cultură. Printre aceştia amintim: Neagu Djuvara, Corina Drăgotescu, Cornel Nistorescu, Anca Alexandroaie, Horia Ghibuţiu, Liviu Mihaiu, Dragoş Vărşăndan, Ileana Lucaciu, Laurenţiu Ciocăzanu, Alin Ionescu, Andreea Răducanu, Octavian Bellu.
Într-un prim rezumat, campania Mari Români a însemnat:
Un total de 107 ore de emisie (6.420 de minute) a alocat de TVR emisiunilor, dezbaterilor, show-urilor în direct, documentarelor, spoturilor de promovare. Din cele 107 ore, 85 de ore au însemnat dezbateri, show-uri, documentare, 11 ore au însumat miniproducţiile până în spectacolul din 8 iulie (vox-pops, pilule despre personalităţi, eseuri cu vox-pops în diferite comunităţi de oameni), iar alte 11 ore a adunat campania de promovare pe cele patru posturi ale TVR. Peste 6.900 de spoturi au fost difuzate până înainte de finalul campaniei MR.
De-a lungul celor cinci luni de campanie, peste 2.550 de subiecte au fost postate la rubrica Flecăreală, cum a fost numit forumul de discuţie de pe situl www.mariromani.ro, acestea beneficiind de numeroase comentarii. Până în 20 octombrie, pe acelaşi site au fost trimise 2.052 de mesaje, care au beneficiat de răspunsuri din partea echipei MR. Între 27 mai - 1 iulie au fost exprimate 98.264 de nominalizări valide, rezultând o listă cu 6.065 de nume; aproape toate televiziunile şi posturile de radio au discutat sau au menţionat în programele lor campania lansată de TVR; numai la dezbaterea X vs. Y din 5 octombrie s-au înregistrat 19.000 de voturi pentru cei 10 finalişti ai campaniei; potrivit sondajului comandat de TVR şi realizat de INSOMAR, referitor la campania Mari Români, numai 4% dintre cei intervievaţi nu au auzit despre aceasta.
Până la începutul lunii septembrie au fost generate peste 350 de articole în presa centrală, locală şi agenţii.
Tot despre cifre, însă la capitolul audienţe, TVR a fost lider cu show-ul de debut al programului Mari Români (din 27 mai), 1.511.000 de telespectatori la nivel naţional urmărind emisiunea. Ultima confruntare pentru desemnarea celui mai mare român, din 21 octombrie, a fost de asemenea lider de audienţă la nivel naţional, aducând în faţa micilor ecrane, în medie, 1.468.000 de telespectatori (rating 7,5%, share 18,6%).
Dintre cele mai urmărite dezbateri pe marginea proiectului, la nivel naţional, au fost: spectacolul din 8 iulie, în care a fost anunţat topul 100 Mari Români (în medie, 902.000 de telespectatori au vizionat la TVR 1 acea ediţie), dezbaterea despre femeile din top 100 Mari Români din data de 10 iulie (care a adunat peste 907.000 de telespectatori la nivel naţional), apoi cea din 7 august în care s-a discutat despre politicienii din top 100 (peste 1.064.000 de telespectatori). Din seria de cinci dezbateri X vs. Y, cea mai vizionată a fost cea din 21 septembrie, în care Ioan T. Morar îl susţinea pe Alexandru Ioan Cuza, iar Bogdan Naumovici pe Nadia Comăneci (peste 1.010.000 de telespectatori înregistraţi), urmată de cea în care Sandra Pralong l-a susţinut pe regele Carol I, iar Mircea Diaconu pe Mihai Viteazu (997.000 de telespectatori), locul al treilea revenind dezbaterii în care Andrei Gheorghe pleda pentru Mihai Eminescu, iar Stejărel Olaru pentru Richard Wurmbrand (în medie, 875.000 de telespectatori, la nivel naţional).
Demarată pe 27 mai, campania Mari Români i-a provocat pe telespectatori la recunoaşterea celor mai importante personalităţi româneşti din toate timpurile. Programul s-a derulat în două etape: nominalizările (27 mai-1 iulie 2006) şi votul final (8 iulie-21 octombrie 2006).
Dincolo de alegerea celui mai valoros român al tuturor timpurilor, pe parcursul a cinci luni, perioada de derulare a proiectului, TVR şi-a propus să dezvăluie şi să creeze atitudini, să se transforme într-un forum al dezbaterii despre valoare, identitate şi demnitate naţională. De asemenea, programul şi-a propus să fie o oglindă a societăţii româneşti actuale, prin intermediul valorilor în care credem noi, românii.
DEPARTAMENTUL COMUNICARE ŞI RELAŢII INTERNAŢIONALE