Fraudă imobiliară de milioane de euro. Familii care acuză dezvoltatorii de înșelăciune. Avansuri plătite pentru locuințe ce nu au mai fost construite. Bani dați pe apartamente cu vicii ascunse. De-a lungul timpului, astfel de probleme au fost semnalate de mass media, însă cum s-a ajuns aici?
La ce trebuie sa fim atenți când achiziționăm o locuință? Cum ne putem recupera banii investiți? Cum poate fi tras la răspundere vânzătorul? Altfel spus, care sunt soluțiile legale în caz de fraudă imobiliară? Răspunsul, în ediția de marți, 12 noiembrie, a emisiunii „Oamenii şi legea”.
De la ora 13:00, invitatul Mihaelei OLARU este Paul DUMBRĂVANU, avocat.
În prezent există în dezbatere un act normativ care prevede că, la încheierea promisiunii de vânzare, dezvoltatorul poate solicita un avans de maximum 10% din preţul total al imobilului supus tranzacţiei. Avansul poate fi mai mare, dar nu mai mult de 40% din preţul total al imobilului, în situaţia în care dezvoltatorul are încheiată o poliţă de asigurare, în vederea protejării investiţiei, cu una dintre societăţile de asigurare, în condiţiile legii. Sumele plătite cu titlu de avans se achită într-un cont special al firmei, dedicat imobilului respectiv, şi pot fi cheltuite de dezvoltator numai în scopul dezvoltării respectivului proiect.
Pentru a asigura o tranzacţie imobiliară corectă şi transparentă, potrivit Codului Civil, vânzătorul are o responsabilitate pentru viciile ascunse ale imobilului vândut. Acesta are obligația de a le dezvălui cumpărătorului, pentru a evita situaţii de nedreptate. În cazul în care cumpărătorul descoperă defecte ascunse după achiziţie, acesta poate acţiona în justitie pentru a-și proteja drepturile şi pentru a recupera pagubele suferite. Atunci când dezvoltatorul imobiliar modifică preţul după semnarea promisiunii de vânzare, cumpărătorul poate solicita respectarea preţului iniţial în conformitate cu termenii contractuali, renegocia preţul, dacă nu există specificaţii ferme în contract sau rezilia înţelegerea. În cazul în care cumpăratorul constată că dezvoltatorul nu respectă prevederile contractuale, poate solicita în instanţă respectarea preţului iniţial sau cere despăgubiri. Pentru soluţionarea disputelor pe cale amiabilă, în contract pot fi incluse clauze de mediere sau arbitraj.
Ne puteti trimite comentarii, întrebări, sugestii şi propuneri de teme prin mesaj la numărul de WhatsApp 0728.754.133, precum şi la adresa de e-mail oameniisilegea@tvr.ro.
***
Moderator av. Mihaela OLARU
Echipa redacţională: Raluca AMZĂR, Liliana VĂDUVA
Producător Mihaela GRECU
Credit foto: Arhiva emisiunii „Oamenii şi legea” TVR - Raluca AMZĂR