loader
Foto

Visul american și viitorul televiziunii

REPORTAJ-ANALIZA

Oamenilor le plac poveștile și eroii. Dacă nu îi mai găsesc în programele tv, îi caută în altă parte. De la Homer până la „Dallas” și „Urzeala tronurilor”, de la aselenizare la funeraliile Reginei Elizabeth II, tot ce a trăit istoric omenirea a doborât recorduri de audiență. Este vorba despre nevoia de poveste și de a trăi împreună Istoria.

 

„Când mă uit la televizor, vreau ceva mai bun: vreau un viitor digital pentru o televiziune care să fie creată de om, nu de robot. Dacă găsesc ceva nou, interesant, care mă atrage în viața personajelor, vreau să nu mai rezist până nu vorbesc cu toată lumea despre asta. Și vreau ca, atunci când deschid televizorul că abia aștept să mă uit la ceva, să fiu copleșită de surpriză și plăcere. Să te uiți la televizor era distractiv. Ar putea să fie iar”, scria Priyanka Mattoo, în iulie 2024, într-un editorial din New York Times.

„Am început ca agent, apoi am lucrat ca producător, acum sunt scenaristă și în fiecare an vând câte un episod pilot. Îmi place să lucrez în televiziune, doar că nu-mi mai place să mă uit la televizor. Dacă scopul canalelor tv părea cândva să fie sprijinul acordat unor seriale bune create de diverse grupuri de autori, scenariști interesanți, scopul pare acum să fi devenit altul - nu produse mai bune, ci produse mai multe. Ca telespectatori, suntem inundați de emisiuni și experiența de a te uita la televizor pare un ritual de supunere, de acceptare pasivă a unor șuvoaie de programe oferite de algoritmul unui canal tv.

Nu sunt singura care gândește astfel, aparent. Cum altfel se explică apariția Tubi (n.n. - serviciu de streaming gratuit din SUA, cu filme și emisiuni tv), serviciu sprijinit de reclame; uitându-mă prin oferta lor, m-am bucurat să găsesc Mândrie și prejudecată făcut de BBC și serialul original Ce vrăji a mai făcut nevasta mea. Așa cum spunea criticul tv Kaiya Shunyata, simți foarte mult că tu alegi ce vrei să vezi, nu algoritmul alege pentru tine. Asta ne amintește ce ne plăcea la uitatul la televizor și cum am putea reaprinde flacăra acelei iubiri.

(w882) Anii 80 tv

Credit foto:  Lial/ Shutterstock

Ca profesionist de televiziune, am fost curioasă să aflu mai multe și am întrebat-o pe cea care conduce acest serviciu de streaming, Anjali Sud, care la fel ca mine a crescut în comunitatea indiană izolată din Michigan, în anii ‘90. Ea își amintește cum stătea cu familia vineri seara să se uite la ABC, la T.G.I.F (n.n. - „Thank God It's Friday", două ore de seriale de comedie pe care le putea urmări întreaga familie, 1989-2000 la prima difuzare). Îmi  amintesc ce plăcut era și cum mă făcea să înțeleg mai bine cultura. Asta este, într-un fel, esența a ce însemna cândva televiziunea: gratuită, accesibilă și atrăgătoare.”

Seriale noi pentru telespectatori noi:
lecția americană de televiziune

Era televiziunii de prestigiu se încheie. Ne va lipsi când va dispărea, suna în septembrie 2023 un alt titlu din presa online americană, articol din New York Times semnat de Roy Price, fost șef al Amazon Studios.

„Televiziunea de prestigiu - acel gen neoficial de program de calitate care a fost pilonul ultimilor 20 de ani - are un diagnostic critic, posibil fatal. Acum pare aproape sigur că atunci când Hollywood își va relua activitatea (n.n. - articolul făcea referire la greva scenariștilor americani), epoca definită de seriale ca The Sopranos, Breaking Bad s-a încheiat pentru totdeauna.

Ca să înțelegem în context pericolul în care este televiziunea de prestigiu, trebuie să ne întoarcem acum 30 de ani, când ea s-a născut. The Larry Sanders Show s-a lansat în 1992 și a câștigat 56 de nominalizări la Emmy în următorii șase ani. Nu era un succes după standardele televiziunii, dar era un program despre care vorbea toată lumea. Sanders era un serial filmat cu o singură cameră, fără râsete înregistrate, real, amuzant, cu apariții cameo ale vedetelor. Sloganul It’s not TV. It’s HBO spunea tot: televiziunea de prestigiu încerca să fie filmoviziune, era televiziune fără limite. Când platformele de streaming au început să producă propriile programe, au urmat același model. În 2015, Transparent a fost primul serial al unei platforme de streaming care a câștigat Golden Globe. Până în 2021, aceste platforme au primit majoritatea nominalizărilor Emmy pentru comedie și dramă, două câștigând premiile - Ted Lasso și The Crown. Totuși aceste seriale n-au atins audiențele tv avute de The Big Bang Theory sau Dancing With the Stars.

(w882) Canapea tv

Credit foto: Frame Stock Footage/ Shutterstock

Acum, pendula se întoarce la programe cu prestigiu scăzut, dar cu audiență mare. Game of Thrones și Succession stau alături de House Hunters și Dr. Pimple Popper. În timp ce publicul se bucură de excepții precum serialele The Bear și Squid Game, există o creștere a programelor convenționale, cum ar fi emisiunile pentru adolescenți și cele polițiste, de true crime.

Văd trei posibilități ca televiziunea să meargă mai departe. Una este ca programele de prestigiu să fie abandonate, să recunoaștem că aparțin istoriei, cum au fost serialele sociale în anii ‘60 și ‘70. Altă posibilitate este ca un program, un serial de autor să fie difuzate în continuare, dar ele vor fi greu de găsit, vor fi tot mai puține și nu vor domina piața. Și mai este a treia posibilitate. Poate că preocuparea platformelor de streaming pentru seriale și programe populare va face loc unui nou de fel de televiziune - cu voci noi, aflate la început, care să satisfacă o cerere încă neacoperită de comedii și drame îndrăznețe (…) Dacă apare o nouă entitate, vom avea cercul complet. Și acea entitate ar putea să ia toate premiile.”

Mai puține ore pentru programe tv, mai mulți bani pentru streaming

În august 2023, un raport mass-media despre tendințele de consum ale ascultătorilor și telespectatorilor din Marea Britanie a arătat un declin abrupt în urmărirea televiziunii tradiționale și o creștere a veniturilor din streaming, în 2022, chiar în condițiile în care abonamentele la platformele VoD au cunoscut o stagnare.

79% dintre telespectatori au deschis săptămânal televizorul pentru a urmări programe tv în 2022, față de 83% în 2021. Timpul mediu zilnic alocat programelor tv a scăzut de la 2h 59 în 2021 la 2h 38 în 2022. Pentru prima oară s-a înregistrat o scădere semnificativă a consumului zilnic mediu la audiența de peste 65+: un declin cu 8% față de 2021 și cu 6% față de 2019.

Raportul mai arată un declin al numărului de programe populare - numărul emisiunilor cu mai mult de 4 milioane de telespectatori s-a înjumătățit în ultimii opt ani. BBC One (20%) și ITV1 (13%) sunt pe primele locuri în preferințele consumatorilor de tv, iar Netflix este pe locul trei (6%). Telespectatorii recunosc contribuția canalelor publice de televiziune în transmiterea evenimentelor care îi aduc pe oameni împreună: cele mai urmărite programe în 2022 au fost meciul Angliei în sferturile de finală de la Campionatul Mondial de Fotbal (16.1 milioane de telespectatori), funeraliile Reginei Elizabeth II (13.2 milioane de telespectatori) și ceremoniile pentru Platinum Jubilee (13.2 milioane de telespectatori).

Numărul de abonamente la platformele de streaming a stagnat în 2022, din cauza costurilor de trai și concurenței ridicate dintre platforme. Netflix și-a menținut locul de lider în Marea Britanie, cu 59% dintre gospodării care au abonament la acest serviciu, urmat de Disney+ (25%). Aceste platforme VoD au generat în 2022 un venit de 3,3 miliarde de lire, cu creștere de 21,5% față de anul anterior, la un număr de abonamente de 42,2 milioane. Cele mai mari platforme din Marea Britanie - Netflix, Amazon Prime Video, Disney+ și NOW - au 93% market share.

(w882) Ecran pisc

Credit foto: Impact Photography/ Shutterstock

Ne plac știrile online, dar nu le vrem de la roboți

Raportul din 2024 asupra știrilor digitale, al Institutului Reuters pentru Studiul Jurnalismului, a analizat orientarea crescută a consumatorilor spre conținut video și conturi mainstream, dar și alternative - inclusiv influenceri și creatori de conținut - care obțin cea mai mare atenție când vine vorba de știri, în contextul creșterii TikTok, Instagram și YouTube. Pentru prima dată, studiul se oprește și asupra atitudinii consumatorilor față de folosirea AI în știri. Presa a adoptat AI, pentru o afacere eficientă și un conținut personalizat, dar analiza a arătat că mass-media trebuie să procedeze cu atenție, pentru că publicul vrea în general ca oamenii să se afle la comandă, nu roboții.

Mai mult și în aceeași notă, moderatoarea unui webinar despre utilizarea AI în tehnologia de zi cu zi spunea, în vara lui 2020, că ea s-ar simți mult mai în siguranță dacă avionul în care călătorește ar fi întotdeauna condus de un om, nu de un robot. Oamenii vor ca presa de informare să le relateze fapte care să îi țină la curent cu ce se întâmplă (Update me), dar există și o nevoie puternică de știri care să educe și să ofere perspectivă. În timp ce furnizarea de știri care îi țin pe oameni la curent cu tot ce se întâmplă este o parte esențială a ce vrea publicul, mulți oameni vor ca presa informativă să satisfacă mai multe nevoi și numai o minoritate vrea doar faptele.

Deși tinerii și cei care nu se uită la știri (news avoiders) vor mai degrabă informații care să îi inspire sau să-i distreze, se menține importanța faptului de a ști și de a înțelege. Presa de informare ar putea atrage grupurile reticente prin furnizarea de conținut de divertisment sau motivațional, dar datele din acest studiu arată că acest demers nu trebuie să ducă la eliminarea știrilor care explică și informează. În țările cu nivel ridicat de libertate a presei, nevoile oamenilor bazate pe cunoaștere sunt mai degrabă satisfăcute, publicul vrând să afle mai multe informații și să cunoască perspective diferite.

De ce ne uităm toți la aceeași Poveste?

Florence Dupont, profesoară universitară la Paris, specializată în limbile și literaturile latină și greacă, a publicat în 1991 cartea Homère et Dallas. Introduction à une critique anthropologique. (Homer și Dallas. Introducere la o critică antropologică).

Paginile de acum trei decenii vorbeau despre ieșirea intelectuală din Galaxia Gutenberg, dominată de tipar și carte tipărită, despre ieșirea din imperialismul scrisului și acordarea unui prestigiu literaturilor orale, încetând să le mai considerăm preliteraturi în așteptarea scrisului, tot așa cum serialele tv erau considerate, eronat, subcultură. Totul face să fie diferite cânturile Odiseei și episoadele din Dallas, dar odată reașezate în context, aceste două tipuri de act artistic (performance) îndeplinesc aceeași funcție: trezesc în public un consens cultural care alimentează celebrarea unei lumi. Dacă Dallas este Homerul nostru, Homer a fost Dallasul Antichității. Adevărurile din teoria expusă în 1991 pot fi adaptate astăzi la contemporana Urzeală a tronurilor, în loc de Dallas.

Cele mai urmărite episoade ale serialelor tv în SUA:

  1. Ultimul episod al serialului M*A*S*H - Goodbye, Farewell, and Amen - deține recordul pentru cel mai urmărit final de serial. 100 de milioane de telespectatori americani s-au uitat la ultimul episod din al 11-lea și ultimul sezon al serialului, plus 20 de milioane care au urmărit doar ultimele 6 minute ale episodului. (februarie 1983)

  2. Episodul Cine l-a împușcat pe J.R.?/ Who Done It? din serialul Dallas, al patrulea din sezonul 4, a fost văzut de 83 de milioane de americani (și 350 de milioane de telespectatori în toată lumea). Din 1980 până la finalul lui M*A*S*H, în 1983, a deținut recordul de cel mai urmărit episod.

  3. Ultimul episod din serialul Seinfeld, difuzat în mai 1998, a fost urmărit de 76,3 milioane de americani și ocupă locul 6 în topul celor mai urmărite filme sau episoade de la televiziunile americane, din toate timpurile.

(w882) Seinfeld r

Credit foto: ZikG/ Shutterstock

În prezent, recordul pentru cel mai vizionat serial este deținut de Urzeala tronurilor. Misiunea Apollo 11 - difuzată la televiziune timp de două săptămâni și aselenizarea din iulie 1969 - este cel mai urmărit program tv din toate timpurile: 650 de milioane de telespectatori. Cel mai vizionat eveniment din istoria televiziunii - funeraliile Reginei Elizabeth II; la tv și în online a fost văzut de cca 5 miliarde de spectatori, în 2022.

Să ne amintim și că succesele sportive din vara acestui an - meciurile României la Euro 2024, medaliile câștigate de sportivii noștri la Jocurile Olimpice de Vară de la Paris - i-au reîntors la programele tv pe mulți dintre cei plecați din fața micilor ecrane. Visul american nu moare, ne revedem în 2028 la Los Angeles. Ne plac Eroii și vrem să facem parte din Povestea lor.

Credit foto principală: Panuwat phimpha/ Shutterstock

Surse:
Opinion | Watching TV Used to Be Fun. It Could Be Again. - The New York Times (nytimes.com)
Opinion | The Era of Prestige TV Is Ending. We’re Going to Miss It When It’s Gone. - The New York Times (nytimes.com)
Ofcom report: steep decline in broadcast TV viewing - Televisual
Digital News Report 2024 | Reuters Institute for the Study of Journalism (ox.ac.uk)
The most watched TV episodes of all time (msn.com)
Jocurile Olimpice 2024, la final ! | TVR.RO
LA 2028 (la28.org)
Homère et Dallas. Introduction à une critique anthropologique, Florence Dupont · 1991, Hachette, ISBN 13: 9782010158223

 
În culisele colindului „Acesta-i Crăciunul!” – urare muzicală a vedetelor Televiziunii Române

„Acesta-i Crăciunul /În suflet e soare/Deși este iarnă în calendare!”... Vă sunt cunoscute versurile? Cu siguranţă aţi ascultat colindul ...

Masa de sărbători: Salată aperitiv cu pește afumat. Bonus: Rețeta clasică franțuzească de maioneză

Mesele din perioada sărbătorilor încep cu feluri care colorează camera și momentul festiv de care ne bucurăm cu toții. Aperitivul de astăzi este ...

Filmul eveniment al anului, în premieră absolută pe micile ecrane la TVR 1!

Televiziunea Română oferă telespectatorilor un cadou cinematografic unic în luna decembrie: "Anul nou care n-a fost", un film regizat, scris și ...