Imaginați-vă că vă treziți în Roma de acum 2.000 de ani, pe Nil în Egiptul antic sau pe străzile Londrei în timpul Morții Negre din anii 1300 - cu imagini, sunete și lupte realiste.
În ultimele săptămâni, videoclipuri generate de inteligența artificială care prezintă punctele de vedere ale oamenilor din diferite perioade istorice au devenit virale pe TikTok.
Dan și Hogne sunt creatorii din spatele a două dintre conturi - POV Lab și Time Traveller POV.
Dan, stabilit în Marea Britanie, a declarat pentru BBC că a creat aceste videoclipuri deoarece „ideea de-a vedea trecutul la persoana întâi i s-a părut o modalitate unică de-a da viață istoriei”.
Hogne, un tânăr de 27 de ani din Norvegia, spune că videoclipurile sale îi învață pe oameni „despre părți interesante ale istoriei și îi ajută să învețe ceva nou”.
Dar o serie de istorici și-au exprimat îngrijorarea legată de acuratețea conținutului acestor clipuri generate de IA și de posibilitatea ca inteligența artificială să resusciteze cu adevărat trecutul. Sau asistăm doar la o versiune modernizată și lustruită a istoriei, concepută pentru a câștiga popularitate?
Străzi întunecate și încețoșate, orășeni care tușesc și sunetul îndepărtat al clopotului unui doctor, toate apar în cel mai vizionat videoclip al lui Hogne, care a adunat 53 de milioane de vizualizări.
Acesta a stârnit fascinația multora, însă istoricul Dr. Amy Boyington descrie videoclipul cu tematică medievală ca fiind „amatoristic” și „senzaționalist", mai degrabă decât precis din punct de vedere istoric.
„Arată ca ceva dintr-un joc video, deoarece prezintă o lume care ar trebui să pară reală, dar care este de fapt falsă”.
Ea semnalează inexactități precum descrierea caselor cu ferestre înalte și a unei șine de tren care traversează orașul și care nu ar fi existat în anii 1300.
Istoricul și arheologul Dr. Hannah Platts a observat, de asemenea, inexactități semnificative într-un videoclip care prezintă erupția Muntelui Vezuviu la Pompeii.
„Datorită relatării lui Plinius cel Tânăr, martor ocular al erupției, știm că aceasta nu a început cu lavă țâșnind peste tot. A nu folosi această bogăție de informații istorice pe care le avem la dispoziție pare ceva ieftin, lenevie.”
De asemenea, ea observă greșeli mai mici - paharele de vin cu picior nu existau și oamenii nu mâncau stând pe scaune la masă.
„Rulada de pâine din videoclip este o pâine modernă și, având în vedere că avem pâini carbonizate din acea perioadă, este păcat că persoana care a realizat videoclipul nu a făcut niște cercetări și nu a inclus acest lucru.”
Dan, care a creat videoclipul despre Pompeii, admite că o mulțime de detalii din videoclipurile sale sunt inexacte din punct de vedere istoric.
„Conținutul generat de inteligența artificială nu este perfect și, deși mă străduiesc să fiu exact, aceste videoclipuri evocă mai degrabă atmosfera unei perioade decât o reconstituire 100% factuală. Sunt mai degrabă interpretări artistice decât documentare stricte.”
Manipularea istoriei
Dar Dr. Boyington este îngrijorată de impactul pe care aceste interpretări artistice îl pot avea asupra rescrierii istoriei.
„Poate fi destul de periculos, deoarece oamenii ar putea manipula istoria. De exemplu, cineva ar putea crea un videoclip generat de inteligența artificială care să-i susțină pe negaționiștii holocaustului.”
Majoritatea oamenilor își vor da seama că conținutul videoclipului nu este real, dar îngrijorarea sa îi vizează pe „tinerii care vor învăța despre o perioadă istorică pentru prima dată prin intermediul acestor videoclipuri”.
Dan respinge aceste afirmații și spune că videoclipurile sale „nu sunt menite să fie luate ca fapte istorice pure”.
„Îi încurajez să cerceteze singuri istoria dacă sunt interesați. Văd aceste videoclipuri ca pe-o modalitate de-a stârni curiozitatea față de trecut, nu caut să înlocuiesc informația istorică reală.”
Hogne spune că simte „o responsabilitate” în crearea acestor videoclipuri și că a căutat să le realizeze cât mai exacte, „mai ales acum, când milioane de oameni le urmăresc”.
Dr. Platts este îngrijorat de răspândirea necontrolată a dezinformării, observând că unii utilizatori din comentarii păreau să nu știe că videoclipurile generate de inteligența artificială nu se bazează pe fapte istorice.
Dan susține că se asigură că toate videoclipurile sale sunt etichetate ca fiind create de IA, în timp ce Hogne spune că dezinformarea a existat cu mult înainte de IA și „oamenii trebuie să se gândească critic la tot ceea ce urmăresc”.
„Poate avea beneficii imense”
Toți istoricii cu care a vorbit BBC sunt de acord că videoclipurile lui Dan și Hogne au anumite merite.
Dr. Boyington spune că acestea pot acționa ca o „poartă spre istorie și pot inspira pe cineva să facă propriile cercetări”, în timp ce un profesoară de egiptologie, Elizabeth Frood, spune că „dacă sunt realizate cu acuratețe și încredere, atunci acest lucru este de un beneficiu imens pentru public, deoarece crește interesul pentru istorie”.
Barbara Keys, profesor de istorie americană la Universitatea Durham, a vizionat un clip generat de inteligența artificială cu o persoană care lucra la centrala nucleară de la Cernobîl pe 6 aprilie 1986, ziua exploziei reactorului.
Deși vede potențialele merite ale acestor videoclipuri, ea numește clipul respectiv o „cutie neagră”, deoarece nu există informații despre sursă sau transparență despre informațiile care au fost furnizate programului IA.
Ea spune că o inexactitate îngrijorătoare în videoclip o reprezintă faptul că reactorul se bazează pe imagini de după dezastru și nu dinainte.
„Acest lucru îi face pe oameni să creadă că tehnologia sovietică era foarte proastă, când de fapt era foarte sofisticată”.
Ea crede că natura virală a acestor videoclipuri este mai puțin legată de conținutul lor istoric și mai mult de fascinația publicului față de IA în sine.
„Videoclipul nu conține nimic foarte interesant și nu oferă nicio informație despre accident sau despre ce s-a întâmplat după, așa că interesul trebuie să fie legat de ceea ce poate face inteligența artificială.”
Elizabeth Frood subliniază că reconstituirile istorice ar trebui să se bazeze pe cercetări ample și pe surse verificabile.
„Nu știm nimic despre sursa sa sau ce informații au fost furnizate inteligenței artificiale pentru ca acest videoclip să fie creat”.
Ea se referă în special la un videoclip despre cum era copilăria în Egipt la 1250 î.Hr.
Primul lucru care a frapat-o a fost modul în care videoclipurile tind să „omogenizeze lumi antice complexe”.
„Egiptul se întinde pe mii de ani, iar oamenii s-ar putea să nu priceapă că acesta este doar un instantaneu”, explică ea.
În general, videoclipurile par „slab documentate”, în opinia profesoarei, dând ca exemplu în care un profesor citește hieroglifele invers, când ar trebui să fie citite de la dreapta la stânga.
Hogne, care a creat videoclipul, recunoaște că există inexactități istorice în videoclipurile sale și că acest lucru este din pricina faptului că „inteligența artificială poate comite o mulțime de erori, dar în viitor instrumentele vor deveni mai bune”.
„Încerc să le identific acolo unde pot, dar nu sunt un expert în istorie, așa că nu văd întotdeauna eroarea, mai ales când este vorba de ceva mic”, adaugă el.
Întrebat despre lipsa de transparență a materialului-sursă, Hogne spune că, pe viitor, ar putea lua în considerare adăugarea de linkuri către sursele de unde a obținut informațiile.
„Ar fi grozav să le fac complet exacte, folosind sursele corecte, dar doar eu mă ocup de videoclipuri și îmi ia opt ore să le fac pe fiecare.”
Cum creează videoclipurile?
Hogne se bazează pe Chat GPT pentru a cerceta o anumită perioadă și îi cere informații despre cum ar fi arătat oamenii și locurile. Apoi generează o imagine inițială a unei persoane care privește un peisaj și, de aici, „e cale lungă înainte și înapoi pentru a obține imaginea corectă”.
Dan spune că îi ia patru ore să realizeze fiecare videoclip și că folosește „diferite instrumente de inteligență artificială pentru a genera imagini de înaltă calitate, pentru a le anima și pentru a crea un sunet realist”.
„Trebuie să-i oferi IA-ului fiecare detaliu, de la «rochii italiene tradiționale» la «drumuri pietruite», altfel va deveni creativ și va face lucruri aleatorii pe care nu le dorești.”
Sursă foto: BongkarnGraphic / Shutterstock.com