loader
Foto

Declinul aplicațiilor de dating. Oamenii se întorc la dragostea în offline

Apuse par vremurile în care aplicații de dating precum Tinder făceau furori. Imperiul online al amorului se clatină.

 

Când Tinder a fost lansată în campusurile universitare din America în 2012, a devenit rapid un hit. Deși întâlnirile online existau încă de la lansarea în 1995 a Match.com, un site pentru inimi singure, acestea se chinuiseră multă vreme să scape de o anatemă: ideea că doar cei cu adevărat disperați apelau la internet.

Dar Tinder, permițându-le utilizatorilor să frunzărească fotografiile a nenumărate potențiale întâlniri printr-o simplă glisare, a făcut totul să pară relaxant și distractiv.

În curând, Tinder și rivalii săi au transformat tot ce știam despre curtare. Un raport publicat anul trecut de Pew Research Centre a arătat că 30% dintre adulții americani au folosit un serviciu de întâlniri online (mai mult de jumătate dintre cei cu vârste cuprinse între 18 și 29 de ani), scrie The Economist într-o analiză dedicată fenomenului.

Unul din cinci cupluri din acest segment de vârstă s-a cunoscut prin intermediul unei aplicații de dating. Utilizarea aplicațiilor a crescut în timpul pandemiei, deoarece persoanele singure și izolate căutau parteneri.

Capitalizarea de piață a Bumble, un rival al Tinder, a urcat la 13 miliarde de dolari în prima sa zi de tranzacționare, în februarie 2021. Mai târziu în același an, valoarea Match Group, care deține Tinder, Hinge și multe alte servicii de dating, a ajuns la aproape 50 de miliarde de dolari.

În prezent, aproximativ 350 de milioane de persoane din întreaga lume au o aplicație de dating pe telefon, în creștere de la 250 de milioane în 2018, potrivit Business of Apps, o firmă de cercetare. În iunie, guvernul din Tokyo a declarat chiar că va lansa propria aplicație de matrimoniale pentru a rezolva problemele amoroase ale cetățenilor singuri din oraș.

Dating-ul online și-a pierdut din strălucire

Cu toate acestea, în ultima vreme, întâlnirile online și-au pierdut din strălucire. Aplicațiile au fost descărcate de 237 de milioane de ori la nivel global anul trecut, în scădere de la 287 de milioane în 2020. Potrivit Sensor Tower, o altă firmă de cercetare, numărul persoanelor care le folosesc cel puțin o dată pe lună a scăzut de la 154 milioane în 2021 la 137 milioane în al doilea trimestru al acestui an.

Bumble a raportat recent o creștere a veniturilor de doar 3%, de la an la an și și-a redus previziunile pentru anul în curs la 1-2%. La 30 iulie, Match Group a raportat că veniturile sale pentru același trimestru au crescut cu doar 4%. Valorile de piață ale ambelor companii s-au prăbușit de la listarea Bumble.

Cum ar trebui să interpretăm acest declin? Potrivit The Economist, criza de popularitate a aplicațiilor de dating reflectă dezamăgirea din ce în ce mai mare a utilizatorilor față de acestea, precum și scăderea dorinței de a plăti pentru aceste servicii, dublată și de interesul crescut pentru alternativele offline.

Să începem cu dezamăgirea. Aplicațiile care altădată erau distractive au devenit, pentru mulți, surse de frustrare. Efectele de rețea care au propulsat inițial servicii precum Tinder, în care o gamă tot mai largă de parteneri atrăgea din ce în ce mai mulți utilizatori, au devenit acum exasperante.

Utilizatorii se plâng că petrec ore întregi triind prin zeci de mii de profiluri. Jumătate dintre femeile intervievate de Pew au declarat că se simt copleșite de numărul mare de mesaje pe care le primesc. Altfel spus, nu ajută faptul că 84% dintre utilizatorii Tinder sunt bărbați. Și pe Bumble domină aceeași balanță statistică: 61% bărbați. Multe utilizatoare se tem, de asemenea, de escrocherii.

„M-am cam săturat”

Adulții tineri sunt din ce în ce mai îngrijorați de aceste aplicații. Un sondaj comandat anul trecut de Axios a arătat că doar o cincime dintre studenții americani le foloseau cel puțin o dată pe lună. „Nu este distractiv, este atât de superficial și, de asemenea, este foarte obositor”, se plânge o influenceriță de pe TikTok. „M-am cam săturat”, rezumă Wunmi Williams, o tânără de 27 de ani care, după ani de căutări, nu a reușit să găsească un partener prin intermediul unei aplicații de dating.

Semn al disperării crescânde, „Pactul de Căsătorie”, un eveniment anual în cadrul căruia participanților li se face cunoștință cu un soț „de rezervă”, în cazul în care viitoarele lor încercări romantice eșuează, s-a răspândit în 88 de campusuri universitare din America.

Toate acestea explică de ce dezvoltatorii de aplicații de dating se străduiesc să convingă utilizatorii să pună bani deoparte - al doilea motiv pentru performanța lor slabă. În încercarea de a crește marjele de profit, aplicațiile de întâlniri au vândut upgrade-uri plătite pentru a suplimenta veniturile slabe din publicitate.

Hinge are un feed separat cu profiluri populare, dar îți cere să dai 3,99 dolari pentru un „trandafir” înainte de a putea discuta cu ei.

Oferta de servicii plătite a Tinder variază de la 17,99 $ pe lună (îți oferă un număr nelimitat de glisări) până la 499 $ pe lună (îți permite să vezi cele mai populare profiluri din aplicație și să trimiți mesaje utilizatorilor cu care nu ai încă un raport de compatibilitate).

Dragostea offline

Ponderea persoanelor care sunt dispuse să cheltuiască bani pe aplicațiile de dating a scăzut. Numărul utilizatorilor plătitori ai aplicației Tinder a scăzut timp de șapte trimestre consecutive. Bărbații sunt mai predispuși să plătească, ceea ce poate agrava senzația femeilor că sunt bombardate cu mesaje pe aplicații.

Totuși, poate cea mai mare amenințare la adresa viitorului aplicațiilor de întâlniri este proporția tot mai mare de persoane singure care caută dragostea offline.

Anul trecut, unele persoane au început să poarte un inel de culoarea acvilei, realizat de un start-up numit Pear, pentru a-și arăta disponibilitatea de a fi curtate. Thursday, o companie care organizează evenimente pentru cei singuri, și-a extins serviciul în aproximativ 30 de orașe, de la Stockholm la Sydney. Aplicația sa funcționează doar în ziua de joi, când au loc evenimentele.

Însă romantismul nu se limitează la baruri. Cluburile de jogging au devenit un loc de întâlnire pentru atleți. Cursurile de gătit au devenit, de asemenea, un loc de căutare a partenerilor, spune Julia Hartz, șefa Eventbrite, o platformă de bilete. Prezența la evenimentele sale pentru persoane singure a crescut cu 42% între 2022 și 2023.

Aplicațiile de dating caută modalități de a-și recâștiga utilizatorii. Unele speră să condimenteze lucrurile cu ajutorul inteligenței artificiale (IA). Whitney Wolfe Herd, fondatoarea aplicației Bumble, a afirmat recent că viitorul curtării ar putea presupune ca chatbotul IA al unei persoane să meargă la „întâlniri” cu chatbotul alteia. O nouă aplicație, Volar, a început să ofere exact această experiență.

În timp, societatea ar putea fi dispusă să lase mașinăriile să se ocupe de aranjarea întâlnirilor, dar este greu de imaginat că această strategie va da roade deocamdată, atrage atenția The Economist.

O abordare mai avantajoasă pentru aplicațiile de dating ar putea fi, în schimb, concentrarea pe piețe mai restrânse. Grindr, o aplicație pentru bărbați gay, continuă să crească rapid. La fel și Feeld, care vizează persoanele poliamoroase. În ultimii ani, Match Group a lansat aplicații destinate bărbaților gay (Archer), părinților singuri (Stir), minorităților etnice (BLK, Chispa) și snobilor (The League). Veniturile din acest portofoliu de mărci au crescut cu 17%, de la an la an, în al doilea trimestru 2024.

Una peste alta, dragostea nu a fost niciodată o afacere ușoară.

***

Sursă foto: Shutterstock

 
Comori țesute: Ia românească, emblemă a feminității

Comori țesute: Ia românească, emblemă a feminității

publicat: Miercuri, 18 Septembrie 2024

Portul tradițional românesc este o expresie a creativității și identității naționale, iar ia ocupă un loc central în acest context. Mai mult ...

Dan Grecu, arhitectul succesului gimnasticii românești

Dan Grecu, arhitectul succesului gimnasticii românești

publicat: Miercuri, 18 Septembrie 2024

Denumit cu mândrie „stăpânul inelelor” datorită performanțelor sale remarcabile la acest aparat, Dan Grecu rămâne o legendă vie a gimnasticii ...

Campanie TVR în sprijinul românilor afectaţi de inundaţii

Campanie TVR în sprijinul românilor afectaţi de inundaţii

publicat: Miercuri, 18 Septembrie 2024

TVR lansează campania de ajutorare „Împreună facem bine” (WhatsApp la numărul 0731.355.775) pentru a sprijini persoanele afectate de inundațiile ...