REPORTAJ-ANALIZA
Profesor de matematică, germană și etică în Germania, editor de manuale școlare pentru învățarea limbii germane, traducător al unor romane de beletristică, Mihaela Dinklage descrie școala germană prin prisma experienței directe la catedră, dar nu uită de școala românească în care s-a format.
Partea a doua a interviului cu profesoara Mihaela Dinklage de la Școala Reală din Saarburg (Realschule plus Saarburg), Germania, dezvăluie ce înseamnă procesul de învățare și evaluare în școlile din Germania, ce presupune comunicarea cu profesorii, siguranța în școli și integrarea expaților.
***
Cum ai descrie eficiența fiecărui ciclu de învățare în Germania?
La grădiniță copiii își aleg singuri activitatea pe care vor să o desfășoare la un moment dat. Nu există activități organizate sub forma orelor, așa cum există în România. Până la grupa pregătitoare nu au un program bine stabilit. La grupa pregătitoare copiii încep să se pregătească pentru școală în cadrul unor activități preșcolare organizate. Consider că pentru eficiența actului de învățare, la grădiniță ar putea fi introduse mai multe activități educaționale țintite, care să le permită copiilor sâ își însușească anumite cunoștințe, deprinderi, abilități necesare pentru școala primară.
În școala primară, școala reală și gimnaziu elevilor li se oferă conținuturi care, în comparație cu cele din România, sunt mai accesibile. Dar și aici, ca și în România, dacă un elev vrea să învețe, are ce învăța.
Gradul de susținere al familiei, ambiția și perseverența copilului joacă, bineînțeles, un rol important. Trecerea de la gimnaziu la studiul universitar este, dupa părerea mea, destul de bruscă.
Se face trecerea de la gustul lejerității la cel al rigorii și disciplinei.
Conținuturile la facultate sunt la un grad de dificultate ridicat și li se cere studenților multă disciplină didactică, studiu individual, muncă în echipă, lucruri experimentate aproape deloc în etapele precedente de școlarizare.
Un procent destul de mare de studenți renunță la facultăți, pentru că nu fac față conținuturilor, nu reușesc să se autodisciplineze, să-și organizeze timpul pentru studiu.
Cum se face învățarea? Cum este programa structurată pe diferite paliere formative? Pe ce se pune accentul în acest proces de învățare în școala germană, în diferite etape de evoluție?
De la libertatea de a-și alege activitatea preferată în grădiniță se trece în școala primară la un accent pe munca în echipă, pe rezolvarea unor sarcini în ritmul propriu și alegerea sarcinilor în funcție de gradul de dificultate.
Manualele sunt astfel concepute, încât fiecare elev să se poată regăsi în anumite sarcini de lucru, adică gradul de dificultate diferă. Nu se pune accent pe suprasolicitarea elevului.
La școala reală, începând cu clasa a VII-a, elevii pot urma cursuri de bază sau pentru avansați la engleză și matematică (din clasa a VIII - a și la germană), în funcție de aptitudinile / notele elevului.
La sfarsitul fiecărui semestru elevul are posibilitatea să treacă de la cursul de bază la cel pentru avansați pe baza unei recomandări a profesorului.
La gimnaziu, începând cu clasa a XI-a, elevii trebuie să opteze pentru trei materii care sunt predate “intensiv” și care sunt relevante și pentru examenul de bacalureat. Conținuturile pentru examenele de bacalureat sunt stabilite și alese și în colaborare cu elevii, astfel încât ei își pot canaliza eforturile de învățare pe anumite teme. Acest lucru este foarte benefic.
Cum este integrat în școală un copil străin? Ce se face concret în acest sens?
Depinde de școala, de resursele umane de care dispune școala. Și în Germania este criză de profesori și, din acest motiv, integrarea nu este întotdeauna optimă.
De obicei, elevii străini participă la ore de limbă germană, acestea având loc în paralel cu orele de curs. Există școli în care elevii străini întâi participă numai la cursuri de limba germană și, abia după o perioadă de timp, merg la orele de curs ale clasei din care fac parte. Aceste cursuri variază de la land la land, de la școală la scoală.
Cât de prezent este bulling-ul în școli? Ce măsuri se iau împotriva lui?
Este destul de prezent. Școala unde predau organizează în fiecare an pentru elevii de clasa a V-a, în primele săptămâni de școală, activități special destinate închegării colectivului clasei, în care elevii fac cunoștință cu diferite forme de purtare, de apreciere a colegilor, de comportament în anumite situatii.
Părinții sunt și ei invitați la aceste activități și stimulați să participe la o observare atentă a copiilor, pentru a se putea acționa în timp scurt și eficient. Desigur, cele câteva zile nu sunt suficiente pentru prevenirea bulling-ului, dar acesta este un început.
Școala mea beneficiază și de prezența pe durata cursurilor a doua asistente sociale, care ajută în situații dificile, care stau la dispoziția elevilor atunci când au nevoie de consultații, discuții. Măsurile variază și acestea de la școală la școală și în funcție de personalul care poate sta la dispoziție.
Cum este siguranța în școala germană?
Nu pot generaliza, pentru că fiecare școală are altă organizare. Totul depinde de fondurile alocate de primărie / prefectură, de conducerea școlii, de locație. Eu pot vorbi doar de școala la care predau. Clădirea școlii nu este îngrădită, poate intra oricine în școală. Siguranța elevilor lasă din acest punct de vedere de dorit.
Cum funcționează și se stabilește comunicarea cu profesorul: programare ședințe, înștiințare note, evoluție copil etc.?
În fiecare an școlar există cel puțin o ședință cu părinții și o zi destinată consultațiilor cu părintii. Din păcate, în Germania nu există carnete de note și, astfel, părinții nu au un tablou orientativ al rezultatelor copiilor.
De cele mai multe ori părinții află abia spre sfârșitul semestrului sau anului ce note au copiii lor și atunci este deja cam târziu să mai acționeze.
Ideal ar fi ca profesorii să avertizeze din timp părinții asupra notelor slabe, dar acest lucru rămâne la latitudinea fiecărui profesor.
Care este sistemul de notare în Germania?
În Germania există note de la 1 la 6, 1 fiind nota cea mai bună. Cu nota 5 sau 6 se poate rămâne corigent sau repetent.
În același timp, elevul are posibilitatea să compenseze o notă de 5 sau 6 cu o notă de 2 sau 1 la altă materie.
Elevul poate opta pentru examen de corigență pentru a nu rămâne repetent. Dacă elevul are mai multe materii la care are nota 5, acesta își poate alege la ce materie vrea să dea examenul de corigență.
De asemenea, elevul poate opta pentru repetarea, în mod voluntar, a unui an școlar. Nu se consideră o “rușine” dacă cineva repetă un an școlar.
De ce ar repeta benevol un elev anul școlar?
Unii elevi se decid să repete un an școlar benevol pentru că astfel au șansa să obțină note mai bune în anul repetat și, astfel pot avea mai departe șanse mai bune de a continua școala reală și chiar gimnaziul.
Ce poți spune despre teme și evaluarea tinerilor în școlile germane, pe etape de vârstă?
Volumul temelor variază de la o școală la alta, acesta permite elevilor timp și pentru alte activități de interes personal.
Evaluarea elevilor are loc și sub forma examenelor la final de clasa a X-a, dar numai în anumite landuri din Germania.
În landul meu nu există decât examenul de bacalaureat. Altfel, pe parcursul școlii elevii sunt evaluați sub forma de teze la germană, matematică și engleză, câte două pe semestru. Exista teste și lucrări la toate materiile.
Evaluările din cadrul testelor Pisa se dau anual la clasa a VIII-a, la una din cele trei materii: germană, matematică sau engleză.
Câte vacanțe sunt alocate copiilor pe an și cât durează?
Vacanțele variază de la un land la altul. La mine în land există: vacanța de toamnă (cam la 6-7 săptămâni după începutul anului școlar) și durează două săptămâni, vacanța de Crăciun care variază de la an la an, vacanța de Paste și vacanța de vară de 6 săptămâni. Anul școlar este format din 39, 40 sau 41 de săptămâni.
Cum poți învoi un copil de la școală din alte motive decât cele de sănătate?
Dacă un elev lipsește trei zile consecutiv, absențele pot fi motivate de către părinți, dacă sunt mai multe zile, atunci este nevoie de scutire medicală.
Pentru învoire în cazul unui eveniment familial până în trei zile poate acorda învoire dirigintele, pentru mai multe zile este nevoie de acordul directorului. Nu este permis ca elevul să plece mai devreme în vacanță sau să vină mai târziu după vacanță, decât cu aprobarea directorului.
Cum este gândit învățământul în Germania, raportat la capacitatea de absorbție a forței de muncă?
În Germania este criză de forță de muncă în foarte multe domenii. Este mare nevoie de infirmieri, tâmplari, meseriași în toatre domeniile. În ultima vreme, mulți absolvenți de la școala reală preferă să treacă la gimnaziu în loc să înceapă o pregătire profesională pentru o meserie. Acest lucru se resimte negativ pe piața forței de muncă.
În sistemul de învățământ este mare criză de profesori: suprasolicitarea acestora cu un volum foarte mare de muncă, cu multe sarcini suplimentare orelor de curs și pregătirii acestora este una din cauzele principale a faptului că tinerii nu se orientează spre munca la catedră.
Care sunt domeniile de studiu care au cea mai mare căutare pe piața forței de muncă?
Ca urmare a unei sumare cercetări făcute online, am constatat ca femeile preferă științele economice, psihologie, medicină, drept, iar bărbații sunt centrați pe informatică, construcții de mașini, și electrotehnică.
Ce îndemn ai pentru tinerii din România care ar vrea să studieze la un liceu sau universitate din Germania?
Orice experiență în afara țării, în Germania sau în altă parte, este un câștig și te ajută să te dezvolți din multe puncte de vedere. Îti schimba modul de a privi lucrurile, de a gândi critic, de a acționa, de a înțelege anumite comportamente, mentalități, decizii.
După 21 de ani de când locuiesc și trăiesc în Germania am ajuns la convingerea că educația și valorile dobândite în România sunt nu numai recunoscute, dar și apreciate, chiar dacă uneori avem impresia că facem parte dintr-o altă “lume”. Important este să mergem pe drumul cunoașterii, al învățării, pentru că numai acestea ne pot face să înțelegem noul, să-l acceptăm și să putem trăi cu el.
Îmi place ce spunea Nelson Mandela: "Educaţia este cea mai puternică armă pe care voi o puteţi folosi pentru a schimba lumea.", dar și aserțiunea lui Mahatma Gandhi: “Educația live este cea care nu se obține prin cititul cărților, ci prin călătoria vieții.”
Deci, călătoriți și învățați!!!!
Ce sfaturi ai pentru părinții care ajung cu copiii lor în Germania din motive personale? La ce provocări ar putea să se aștepte în procesul de integrare educațională?
Viața socială în cele două țări diferă destul de mult. Dacă în România este destul de ușor să îți faci prieteni, în Germania acest lucru este câteodată destul de complicat. Copiii se integrează, de obicei destul de repede, dar tot atât de repede pot fi marginalizați și atunci trebuie să se descurce singuri. Trebuie să fii conștient ca parinte că ceea ce în țara ta (România) este firesc, în Germania poate fi sau nu poate fi la fel de firesc.
Eu sunt convinsă că valorile aduse din România sunt aici în Germania respectate și apreciate, de aceea nu trebuie neglijate.
Dar ceea ce nouă, românilor, ni se pare poate ciudat, face parte din mentalitatea și cultura germană și asta nu înseamnă că este greșit, ci este pur și simplu altfel. Trebuie să învățăm ce înseamnă acest “altfel” și să învățăm să ne comportăm cu el.
Care este cel mai mare succes profesional înregistrat de tine și ce a presupus să faci pentru a-l avea?
Făcând un rezumat al celor 35 de ani de activitate ca dascăl, cel mai mare succes profesional a fost titularizarea mea ca profesor în Germania.
Am avut bazele pregătirii din România, am învățat și învăț în continuare foarte mult, cu multă pasiune. Studiul și perseverența m-au condus spre succes și sper că le-am insuflat și copiilor mei, Andreea (om de business în Spania) și Julian (polițist în Germania) preocuparea pentru studiu și muncă.
***
Calde muțumiri doamnei profesoare Mihaela Dinklage pentru împărtășirea unor experiențe din mediul școlar german! Mult succes în activitatea Domniei Sale, să imprime cât mai multor copii gustul pentru învățătură!
Ați parcurs partea a doua a interviului, prima parte putând fi citită sau recitită în secțiunea Reportaj si analiză a site-ului TVR.
***
Interviu realizat de Maria Grăjdan