Piesa a fost realizată recent în platourile TVR după textul dramaturgului norvegian Henrik Ibsen.
Regizorul Dominik Dembinski ne vorbeşte despre spectacol şi motivele pentru care telespectatorii ar trebui să îl urmească.
1. Cum aţi construit spectacolul Hedda Gabler?
Dominic Dembinski: Spectacolul a fost o provocare repertorială, dar şi de forţe actoriceşti şi artistico-tehnice din partea TVR. Este o piesă clasică scrisă în 1890, pe care eu am translat-o în anii 70 ai secolului XX. Am dorit o montare specifică unui studio profesionist de televiziune, ţintind o stilistică oarecum austeră, aparent clasică, dar de fapt discret postmodernă, care să continue genul de spectacole de televiziune marca BBC sau, şi mai bine, marile creaţii din arhiva Teatrului de Televiziune al TVR făcute de Petre Băleanu, Dinu Cernescu, Eugen Teodoru, Dan Necşulea, Cornel Todea, Alexandru Tocilescu, Lucian Pintilie, Andrei Şerban, Tudor Mărăscu.
Am dorit să revitalizez un gen de mare succes şi impact, o manieră clasică în haine noi, să mă adaug unei tradiţii glorioase, singurului brand de mare şi îndelungată tradiţie - Teatrul de Televiziune.
Sigla serilor de teatru, cu bătaia gongului în alb negru, convine ca preambul spectacolului meu care doreşte să creeze stilistic un arc peste timp şi să refacă spectacolul de teatru pentru televiziune în platou, fără forţări cinematografice sau efecte de teleplay. Deşi spectacolul Hedda Gabler foloseşte şi elemente de teleplay, limbaj cinematografic, le integrează într-o creaţie specifică de televiziune ce n-ar fi fost posibilă fără minunata echipă artistică, dar şi tehnică a televiziunii publice.
2. Care sunt primele trei motive pentru care telespectatorii ar trebui să urmească piesa?
Dominic Dembinski: Este prima oară după foarte multă vreme când vor vedea la televizor un text de Ibsen şi pentru prima dată capodopera lui, „Hedda Gabler”. Sper ca publicul să fie cucerit de creaţia marilor actori cu care am lucrat şi care se întrec pe sine într-un spectacol care i-a provocat cu partituri desăvârşite - Ilinca Goia, Adrian Titieni, Rodica Popescu Bitănescu, Demeter Andras, Claudiu Bleonţ, Ana Ioana Macaria, Ruxandra Sireteanu, Valentin Popescu.
Telespectatorii vor descoperi că, deşi în aparenţă este vorba despre o tragedie grea, sofisticată, în versiunea noastră va conţine părţi comice, tragicomice şi chiar melodramatice. Lumea nordului norvegian este adaptată meridianului sudic pe care jucăm, patimile sunt arzătoare, răceala şi austeritatea ibseniană au primit o surdină poetică ce nu exclude tragicul, doar îl umanizează.
Aş ruga telespectatorii să privească spectacolul cu răbdare, căci el îşi are ritmurile lui, când mai lente, când mai rapide, precum o simfonie. Vor asculta şi vedea textul lui Ibsen în întregime, ceea ce presupune un respect faţă de un creator clasic universal, ce nu a fost amputat prin viziunea regizorală excesiv modernistă.
3. Cum caracterizaţi personajul princial – Hedda Gabler? În ce măsură se regăseşte femeia de astăzi în acest personaj?
Dominic Dembinski: Hedda Gabler este un personaj androgin. Are multiple măşti şi deviaţii de identitate, chiar şi sexuale. Este un personaj sfâşiat între cerebral şi senzual, reface filosofic tragedia poetică a scindării, dar şi legăturii dintre apolinic şi dionisiac. Hedda Gabler, în interpretarea Ilincăi Goia, aflată într-un moment artistic fast după participarea la multlaureatul film „Poziţia Copilului”, va fi o provocare specifică, va împrumuta temperamentul ei, sensibilitatea ei şi maturitatea mijloacelor de expresie la care a ajuns.
Femeia de azi se va regăsi nu numai ca femeie, ci ca om, în acest spectacol. Va înţelege că i se aduce lauda supremă: este capabilă de sentimente, idei, viziuni, idealuri, forţe care o îndreptăţesc să devină o matrice umană. Hedda este omul integral. Tragic. Comic. Melodramatic. Absurd. Viu, chiar şi atunci când decide să moară. În numele ideii de libertate.
Spectacolul a fost proiectat în avanpremieră la Teatrul Metropolis. Vezi detalii la: http://www.tvr.ro/spectacolul-de-teatru-tv-hedda-gabler-realizat-de-tvr-a-fost-proiectat-in-avanpremiera-la-teatrul-metropolis_5364.html#view