RECOMANDARI
Dirijorul Cristian Măcelaru a deschis seria dialogurilor „Capitala culturală”, cu Cătălin Ștefănescu, întâlniri cu personalități ale culturii, cercetării științifice, tehnologiei, compatrioți care au făcut cariere ieșite din comun și contribuie la patrimoniul cultural al lumii. Din 28 ianuarie, timp de zece săptămâni, TVR 1 difuzează dialogurile lui Cătălin Ștefănescu.
În anul în care Timișoara a devenit capitala culturală a Europei, orașul a atras ca un magnet înapoi, acasă, români care se pot mândri cu cariere de excepție în alte colțuri ale lumii, au obținut performanțe profesionale deosebite și fac parte din elitele mondiale ale domeniilor lor de activitate. Din 28 ianuarie, timp de zece săptămâni, TVR 1 difuzează dialogurile lui Cătălin Ștefănescu cu astfel de personalități importante din muzică, educație, IT, medicină, dans și astrofizică, în cadrul emisiunii „Capitala culturală”, realizată în parteneriat cu Universitatea Politehnica Timișoara. Telespectatorii le pot urmări în fiecare duminică seară, de la ora 23.00.
Laureat al premiului Grammy și director artistic al Festivalului și Concursului Internațional „George Enescu”, Cristian Măcelaru deține poziții prestigioase ca director muzical al Orchestrei Naționale a Franței, dirijor principal al WDR Sinfonieorchester, director artistic și dirijor principal al World Youth Symphony Orchestra de la Interlochen Center for the Arts și director muzical și dirijor al Cabrillo Festival of Contemporary Music. Cristian Măcelaru este şi cel care deschide seria dialogurilor „Capitala culturală”, cu Cătălin Ștefănescu. L-am urmărit pe 28 ianuarie, de la ora 23.00, la TVR 1.
Mezinul unei familii timişorene cu 10 copii, Cristian Măcelaru a crescut cu exemplul celor mai mari ca el şi, mai cu seamă, al tatălui său, dar şi cu responsabilităţi. Modelul familiei în care s-a format, o familie frumoasă şi în continuă creştere, după cum însuşi declară, este cel pe care îl aplică acum, ajuns, la rândul său, tatăl a doi copii.
Discuţia ne poartă, de asemenea, prin parcursul profesional al dirijorului, incluzând întâlniri speciale şi şansa de a fi remarcat la început de drum. Momentul primei dirijări a Orchestrei Philadelphia a fost, pentru Cristian Măcelaru, unul care i-a rămas pentru totdeauna în suflet drept „cel mai frumos lucru pe care l-am trăit”. Acum, la peste zece ani de când dirijează pe cele mai mari scene ale lumii, partenerul de dialog al lui Cătălin Ştefănescu confirmă şi prin experienţă sentimentul trăit atunci: „Asta este esenţa dirijoratului: n-are nimic de-a face cu gestul, are puţin de-a face cu felul în care dirijorul se exprimă, dar are de-a face cu felul în care dirijorul se conectează cu muzicienii care sunt pe scenă”.
Modalitatea dirijorului român de a se conecta el însuşi cu membrii orchestrei în faţa căreia se află este de a le transmite propriile trăiri: „Există o lume spirituală, care, pentru mine, se accesează prin muzică. Şi cu cât reuşesc să aduc muzicienii de pe scenă în această lume spirituală cu mine, cu atât acel moment se transformă în cel mai frumos lucru care există”, dezvăluie el.
Iar pentru a aduce pe scenă, în faţa publicului, cât mai multe astfel de momente, Cristian Măcelaru a înţeles că muzica e cea care trebuie să primeze în faţa oricărui orgoliu. „Rolul meu, ca dirijor, este, în primul rând, să îi ajut pe oameni să fie mai buni decât cred ei că pot fi”, spune el.
Ce înseamnă munca de dirijor astăzi, câtă autoritate are în faţa orchestrei şi cât îşi poate permite să-şi exprime propria creativitate? „Dirijorul, în fiecare moment pe podium, e criticat. [...] Era un alt timp, era o altă societate. Iar rolul unui dirijor era înţeles diferit. Dacă-mi permiteţi, astăzi, Celibidache nu ar fi putut să facă carieră în acelaşi fel. Pentru că nu mai este acceptabil”, afirmă invitatul lui Cătălin Ştefănescu.
Despre ce înseamnă să dirijezi orchestre al căror renume este sinonim cu perfecţiunea în muzică, despre procesul de acumulare prin care ajungi să realizezi ceva, despre importanţa studiului în devenirea unui muzician, pasiune, familie sau situaţii limită în organizarea unui concert de anvergură – toate acestea, într-un dialog captivant, în care Cristian Măcelaru s-a dezvăluit pe sine şi ne-a făcut părtaşi la universul său.
Invitații speciali ai dialogurilor lui Cătălin Ștefănescu în următoarele episoade din „Capitala culturală” sunt: baritonul George Petean, Dragoș Mărgineanțu - expert în inteligență artificială, Raluca Popa - profesoară universitară și antreprenoare, Anca Vasiliu - filosof și cercetătoare, balerina Francesca Velicu, arhitecta Oana Stănescu, chirurgul Alexandru Mărmureanu, matematicianul Adrian Constantin şi astrofizicianul Aurora Simionescu. Invitaţi permanenţi: Radu Vâlcu cvintet.
Emisiunea face parte dintr-un proiect mai larg de deschidere a spațiului academic și de comunicare multidisciplinară cu spațiul public, iniţiat de Universitatea Politehnica Timișoara. Într-o atmosferă de spectacol cu public, invitații sunt puși în situația de a-și povesti parcursurile profesionale, de a descrie drumurile lor spre performanță, felul în care se vede România din locurile în care au ales să trăiască și să se exprime, cum arată modelul civilizațional în interiorul căruia au reușit să devină cine sunt la această oră.