RECOMANDARI
„ Aceste călătorii în lumea gărilor româneşti şi a comunităţilor din jurul lor e – dincolo de readucerea în actualitate a unor istorii uitate – o explorare a unor părţi din chipul României de ieri şi de azi. Nu e vreo căutare de nod în papură, ci, pur şi simplu, o privire asupra unei stări de fapt .” Cătălin Ștefănescu (2015)
De la Gările din Capitală (Gara de Nord, Gara de Est, Gara Băneasa, Gara Filaret și Gara Cotroceni), la gări în orașe-port, prin gări regale, către gări strategice, privim România altfel, de la fereastra trenului, prin ochii Marinei Constantinescu și ai lui Cătălin Ștefănescu.
„Gări de poveste” este un documentar de călătorie care poartă telespectatorii pe peroanele celor mai interesante gări din România şi le prezintă oamenii din fiecare zonă, problemele lor actuale sau legendele locului.
Filmele din proiectul „Gări de poveste“, pe care TVR 2 le redifuzează, au fost realizate cu sprijinul Ministerului Transporturilor, CFR Călători şi CENAFER.
Cătalin Stefănescu i-a invitat pe telespectatori joi, 5 septembrie, de la ora 20, pe TVR 2, să revadă o călătorie feroviară pe o linie de cale ferată veche, construită în 1884 de către armata română: Bucureşti– Titu - Târgovişte – Pucioasa.
În timpul Primului Război Mondial, în gara Titu au fost amenajate un spital şi o cantină de campanie. Titu era pe atunci, la fel ca şi azi, principal nod de cale ferată. Răniţii de pe front erau aduşi cu trenul, de la Piteşti şi Pietroşiţa la Titu şi de aici erau trimişi spre Bucureşti. Spitalul de campanie din gara Titu avea o importanţă strategică şi era administrat de Crucea Roşie Română.
De la Titu, călătoria echipei TVR a continuat spre altă gară importantă - Târgovişte. Prima clădire a gării din Târgovişte a funcţionat până în anul 1907, când a fost inaugurată actuala clădire a gării de călători. Studiile şi proiectele liniei şi clădirilor, precum şi conducerea tehnică au fost asigurate de Serviciul lucrări noi din Direcţia generală CFR. În perioada comunistă, Târgovişte, ca şi alte multe oraşe cu trecut glorios, a fost victima industrializării şi a devenit un morman de fier vechi. În celălalt colţ al oraşului se află Cetatea de scaun a Ţării Româneşti. Viaţa oraşului se scurge între aceste două simboluri ale măririi şi decăderii unui popor.
Ultima oprire a lui Cătălin Ştefănescu în acest episod a fost în gara Pucioasa. Încă din 1790, Pucioasa figura pe o hartă austriacă, iar în 1835, pe una rusească. După anul 1828, când izvoarele sulfuroase au fost descoperite de un medic militar rus ajuns aici, în timpul ocupaţiei ţariste a Ţării Româneşti, Pucioasa s-a dezvoltat ca stațiune balneoclimaterică. Procesul de amenajare a băilor a continuat în 1873 cu participarea la Expoziția de la Viena, prilej cu care apele au fost analizate de specialişti austrieci. La sfârşitul secolului al XIX-lea, Pucioasa era deja o staţiune balneară renumită.
Info: arhiva emisiunii, foto: facebook.com/GaridePoveste