loader
Foto

Antoaneta Tică, designer vestimentar și doctor în arte vizuale, invitată la ”Biografii necesare”

RECOMANDARI

”Un designer care-şi respectă meseria trebuie să-şi urmărească propriul stil, nu tendințele la modă.’’ – Antoaneta Tică

 

Amfitrion: Ileana Ploscaru Panait – artist vizual şi realizator TV

Invitat: Antoaneta Tică – designer vestimentar şi profesor la Universitatea Națională de Arte din București, Departamentul Modă și Departamentul Scenografie și Eveniment Artistic; doctor în arte vizuale; membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România, a Organizaţiei Internaţionale a scenografilor, arhitecţilor şi tehnicienilor de Teatru, a Asociaţiei Internaţionale a artiştilor şi fabricanţilor de hârtie manuală.

Mulţi dintre noi privim moda din perspectiva obişnuită a unor simpli admiratori, fără a încerca vreodată să ne apropiem mai mult de această lume ce pare atât de efemeră, dar şi atât de fascinantă.

Aşa încât, prilejul cu totul neaşteptat de a face o incursiune într-un atelier al unei tinere creatoare a fost de-a dreptul binevenit. Profesoară, cu abilităţi în conceperea şi construcţia tiparelor, dar şi o militantă activă pentru sustenabilitatea industriei modei.

Deşi pare o prezenţă fragilă şi senină este doar o impresie de prim moment. Antoaneta Tică, recent întoarsă de la un mare festival internaţional de artă vestimentară din Tasmania, ne aştepta cu nerăbdare să depănăm împreună poveşti despre un univers ce nu înseamnă doar strălucire, ci şi foarte multă muncă, voinţă, sacrificiu, onestitate şi o doză enormă de creaţie şi ştiinţă.

Modă sau design vestimentar, sau... altfel? Este artă? Meşteşug? Care ar fi diferenţa? Ce s-a schimbat? Conceptele transgresează. Poate că o teoretizare ar fi necesară. Iar artiştii care activează şi ajung să se impună în domeniul designului vestimentar sunt cu mult mai versatili decât tot ce s-a întâmplat până acum în istoria costumului de-a lungul epocilor.

(w882) Biografii

Ileana Ploscaru Panait: Care este diferenţa dintre modă şi design vestimentar?

Antoaneta Tică: Moda urmăreşte tendinţele într-o anumită perioadă. Designul vestimentar încorporează mai multe elemente de costum, de spectacol, de artă.

Ileana Ploscaru Panait: Cum apar trendurile în modă?

Antoaneta Tică: Sunt specialişti care prevăd ce se petrece în această industrie cu un an, doi, cinci înainte.

Ileana Ploscaru Panait: Şi totuşi, care este nuanţa, care desparte moda de design?

Antoaneta Tică: Designul rezonează mai mult cu componenta artistică. Are o estetică anume. Moda străzii nu impresionează, nu scoate în evidenţă aşa de mult pe cel care o poartă pe când designul, da. Pentru că încântă ochiul, atrage, pentru că e fizică, chimie, matematică şi... artă. Toate la un loc. Iar creatorul poate imagina ceva deosebit. Sigur, unele creaţii plac. Altele, nu. Dar suscită interesul. Măiestria designerului este aceea de a crea ceva anume pentru un cineva care are îndrăzneala şi personalitatea de a accepta o provocare.

Cu toţii ne confruntăm cu o piaţă saturată de produse textile ce-şi spun cu pretenţii ’’modă’’. În sine, se pare că acest termen nu mai poate cuprinde complexitatea acestei industrii sau a viziunii unor creatori iconici precum Coco Chanel, Vivienne Westwood, Karl Lagerfeld, Christian Dior sau alte nume la fel de prestigioase şi strălucitoare. Deşi se păstrează scenografia spectaculoasă a marilor defilări pe podium, MODA nu mai este acelaşi lucru. Sau, este cu mult mai mult decât atât. Ea nu mai este considerată doar o istorie, un statut, o prezenţă privilegiată, ci un act artistic care încorporează multiple variabile şi implicări la nivel de societate, mediu, economie, un anume tip de militantism pentru sănătatea planetei. Aşadar, lucrurile se complică, se nuanţează, se accentuează, iar fiecare artist care încearcă să se impună într-o industrie atât de competitivă şi costisitoare are de înfruntat multe provocări.

Ileana Ploscaru Panait: Care sunt calităţile unui designer abil pentru a avea succes? Pentru a vinde?

Antoaneta Tică: În primul rând, cred că trebuie să fie un bun psiholog. Un bun negociator. Să fie răbdător şi să propună celui ce-şi doreşte o piesă creată de el, dar nu i se potriveşte integral, o variantă sau o altă creaţie care să-l scoată în evidenţă. Scopul principal este ca acel client să fie mulţumit de rezultat.

Ileana Ploscaru Panait: Şi, ce ar trebui să facă pentru a se remarca în această branşă?

Antoaneta Tică: Să-şi creeze un stil personal, dar pe care să-l poată adapta cererii, fără a face rabat de la propriile idei. Nu să se raporteze la tendinţele modei neapărat.

Ileana Ploscaru Panait: Tu predai şi noţiuni tehnice de construcţie a tiparelor. Ce este de fapt un tipar?

Antoaneta Tică: Este o proiecţie a unei piese de vestimentaţie adaptată sau potrivită unui anumit tip de corp. Se fac măsurători. Se desenează, se proiectează apoi în 3D şi clientul îşi poate face o idee a ceea ce înseamnă produsul final. Se pot face mai uşor modificări, adaptări şi în funcţie de material.

(w882) Biografii

Antoaneta Tică nu este atât de interesată de tendinţele la zi, cât de expresivitatea corpului în mişcare şi de mesajul pe care îl poate transmite prin intermediul hainelor. Şi, mai ales, de implicaţiile asupra mediului. Plaga consumerismului fără limite, inconştienţa colectivă, materialele toxice ce infestează ireversibil planeta, au dus la un răspuns din ce în ce mai revendicativ al multor tineri creatori. Antoaneta Tică a ales să-şi expună convingerile prin intermediul artei spectacolului, performace-ului, expoziţiilor şi multor altor evenimente cu o tematică ce corespunde viziunii sale.

Piesele create de ea poartă titluri aidoma tablourilor dintr-o expoziţie, a sculpturilor sau a graficii de şevalet. Ea creează o operă în desfăşurare caracterizată prin volum şi textură. Este la fel de importantă şi tipologia manechinului ce imprimă o anumită stare, culoare şi mişcare scenică. Este completată de accesorii, machiaj, muzică, ambianţă. Icy Willow (Salcia îngheţată, 2019), Are you Thirsty? (Ţi-e sete?, 2018), White death (Moartea albă, 2017), Frozen (Îngheţat), Wedding Dress (Rochia de mireasă) sunt doar câteva titluri reprezentative pentru colecţiile sale. Pentru a completa vizual şi a pune cumva în antiteză piesele vestimentare realizate în principal din materiale recuperate, Antoaneta Tică a capturat prin obiectivul fotografic imaginea încremenită a unor peisaje de iarnă ce răspund unui arhetip de satisfacţie vizuală ce poate fi pierdută pentru totdeauna. Iată deci o diversificare a mijloacelor de expresie ce particularizează nu doar o sensibilitate creatoare, ci şi un univers personal bogat şi plin se sensuri.

Materialele folosite de ea pot surprinde: plastic, CD-uri, cofraje de ouă, hârtie, naylon, folie, papier mache, adică tot ce ajunge la gunoi. O materie primă ce nu se risipeşte, ci capătă o altă viaţă printr-o viziune artistică originală şi asumată. Expresivitate, mister, strigăt, alb/negru, obiect şi subiect, poezie şi construcţie matematică, toate aceste calităţi figurează portretul unui artist tânăr şi inventiv, ce se aliniază tendinţelor contemporane ale artei.

Ileana Ploscaru Panait: În ce materiale lucrezi cu preponderenţă?

Antoaneta Tică: În primul rând, eu nu fac modă. Eu creez costume cu semnificaţie, particip la festivaluri, spectacole şi expoziţii. De aceea materialele alese de mine sunt foarte diverse, de la hârtie, la plastic. 90% sau 100% sunt materiale reciclate. Eu urmăresc să transmit tranşant un mesaj. Unda Pop, profesoara mea din facultate m-a învăţat să fiu foarte creativă şi să folosesc materiale la care nu s-ar fi gândit nimeni. O iubesc şi o apreciez foarte mult.

(w882) Biografii

Ileana Ploscaru Panait: Unde te duc aceste experimente?

Antoaneta Tică: Eu vreau să creez opere de artă purtabilă. Piesele mele, chiar dacă sunt din hârtie, spre exemplu sau din plastic sunt cusute, se pot îmbrăca. Sunt destinate defilării pe scenă şi atunci nu pot fi însăilate sau prinse în ace de siguranţă.

Ileana Ploscaru Panait: Artă şi meşteşug. De unde ai deprins arta cusutului. Să ştii să coşi corect un fermoar, să croieşti un cloş?

Antoaneta Tică: De la mama.

Ileana Ploscaru Panait: Sunt necesare noţiunile de croitorie şi practica?

Antoaneta Tică: Altfel nu ai cum să evoluezi. Sigur că e foarte important.

Ileana Ploscaru Panait: E complicat de creionat un concept de design vestimentar?

Antoaneta Tică: Nu este uşor. Asta e sigur. Sunt foarte multe componente de care trebuie să ţii seama. Este foarte laborios şi necesită mult timp.

Ileana Ploscaru Panait: Pentru definitivarea unei idei sau ca execuţie?

Antoaneta Tică: Ambele. Uneori pornesc strict de la material. Alteori prioritară este ideea şi caut materialul ce s-ar potrivi sau creez eu alt mediu. Depinde.

Antoaneta Tică este profesoară la Universitatea Națională de Arte din București, Departamentul Modă și Departamentul Scenografie și Eveniment Artistic. Şi-a susţinut doctoratul în arte vizuale, specializarea design vestimentar cu teza ’’Costumul de scenă. Arta în mişcare’’. De asemenea, este membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România, a Organizaţiei Internaţionale a scenografilor, arhitecţilor şi tehnicienilor de Teatru, a Asociaţiei Internaţionale a artiştilor şi realizatorilor de hărtie manuală. Participă susţinut la evenimente de profil. A devenit cunoscută pentru inventivitatea şi relevanţa pieselor create, fiind invitată la ediţii succesive ale unor festivaluri de prestigiu din lume, cele mai recente în Tasmania şi Australia, în 2024. Organizează expoziţii şi stagii de pregătire, spectacole, scrie şi publică eseuri despre arta vestimentară. Experimentează continuu, fiind motivată nu doar de spiritul ei ludic şi curios, ci şi de un acut simţ al responsabilităţii pentru care creativitatea, disciplina şi implicarea sunt pârghiile prin care poate regla nevoia firească de frumos şi de etalare a personalităţii.

Evoluţia sa a fost răsplătită nu o dată cu premii importante care au propulsat-o pe o orbită tot mai strălucitoare: în Statele Unite ale Americii, Australia, Noua Zeelandă şi Europa.

Ileana Ploscaru Panait: Evenimentele la care participi, la care eşti invitată deja de mai multe ediţii au de la început o temă în spiritul căreia trebuie să creezi piesele sau poţi participa cu ce vrei tu?

Antoaneta Tică: De regulă au o temă decisă de organizatori, conform unui concept stabilit de ei. De exemplu, în Tasmania de unde m-am întors recent, a fost impus ca material de lucru hârtia.

Ileana Ploscaru Panait: Ai participat pentru a treia oară. Cum a fost?

Antoaneta Tică: Încă sunt sub imperiul emoţiei. Am fost primită foarte bine.

Ileana Ploscaru Panait: Îndrăznesc să te întreb dacă în afara costumelor de scenă, creaţiile tale se pot purta în mod obişnuit.

Antoaneta Tică: Sigur că da, dar nu este neapărat scopul meu. Dar pot să fac şi asta. În acest caz este important ca persoana implicată să fie îndrăzneaţă şi cu o minte deschisă.

Ileana Ploscaru Panait: Eu trag nădejde că mă potrivesc acestui profil. Totuşi, nu mă văd îmbrăcată în fiecare zi în hârtie. Dar, reţin ideea de a ieşi în evidenţă cu măsură şi bun gust şi cu un simţ al implicării pentru sustenabilitatea acestei industrii atât de complexe.

"Biografii necesare" se difuzează sâmbătă, 30 noiembrie 2024, de la ora 10:00, la TVR Cultural. În reluare luni, 2 decembrie 2024, orele 14:00 şi 5:35 şi online pe TVR+.

Realizator şi producator: Ileana Ploscaru Panait

Foto: Ileana Ploscaru Panait/ TVR

 
Maria Smarandache: „Renaştem, de fiecare dată, de Crăciun”

Jurnalişi, vedete, oameni de televiziune povestesc, în cadrul campaniei TVR „Zi-le de Sărbătoare”, despre Crăciunul copilăriei lor, despre ...

Chipurile României, cu minunatul Maramureș, la TVR INFO

În penultimul episod „Chipurile României”, Charlie Ottley explorează nordul ţării: vizităm Baia Mare, comunitatea din Breb, într-un târg local, ...

Despre „Noaptea Viflaiemurilor” de la Vișeu de Sus, Maramureș / VIDEO

Valorizarea unei tradiții de Crăciun, fără intervenții coregrafice, este prezentă în „Noaptea Viflaiemurilor” de la Vișeu de Sus, în Maramureș. ...