Textul clasic a fost remodelat de regizorul Radu-Alexandru Nica: Hamlet este un personaj urban prin excelenţă, iar bolile citadine nu-l ocolesc.
Hamlet (Ciprian Scurtea) umblă în adidași și pantaloni largi, în carouri. Ofelia (Ofelia Popii) îi dedică iubitului său un cântec rock înamorat. Scena este dominată de un ecran imens, cer sau capac de mormânt, în funcție de scenă. Personajele reverberează în video, pe ecranul unui televizor sau pe plafon. Regina (Mariana Mihu) sărbătorește proaspăta nuntire pe ritmuri disco. Întregul spectacol stă sub semnul contemporanului:
Hamlet este contemporanul nostru, spun regizorul Radu-Alexandru Nica și dramaturgul Oana Stoica, parafrazându-l pe Jan Kott. Dacă transformăm aşteptarea, atributul său ab initio, în neputinţă, vom descoperi omul de astăzi, devorat de responsabilităţi care îl depăşesc. Hamlet este un personaj urban prin excelenţă, iar bolile citadine nu-l ocolesc. Nu întâmplător el reprezintă o matrice freudiană şi după cum ştim, psihanaliza este un trend metropolitan.
Despre actualizarea textului classic şi aducerea sa „la zi”, Nica declara într-un interviu din martie 2008, în apropierea premierei, Veronicăi D. Niculescu:
„Traducerea este parţial nouă. Au fost două faze de lucru. Prima dată am încercat o traducere integral nouă şi o aducere completă în actualitate a textului. Am început repetiţiile cu acea variantă şi repetiţiile m-au nemulţumit. Prin retraducere, textul îşi pierduse mult din polisemie. Am optat, prin urmare, pentru o reîntoarcere parţială la textul clasic, chiar cu aerul, cu parfumul acela uşor vetust, iar interpretarea actoricească să funcţioneze ca un contrapunct, tipul de joc să fie contemporan. /.../ Am practicat o construcţie pe mai multe planuri pe principiul montajului filmic, am schimbat în anumite scene raporturile, am luat texte de la anumite personaje şi le-am inserat în textul altora. Prin urmare, inovaţia se regăseşte mai mult la nivel dramaturgic. De pildă, în celebra scenă de teatru în teatru - nu apar actorii, ci chiar Polonius, Claudius şi Gertrude sunt puşi în situaţia de a juca rolurile. Vreau să mă întorc la simplu, la sondarea personajelor, într-o formulă nu spectaculoasă din punct de vedere al imaginii, ci al dinamicii rolurilor.”
Regizorul aduce, în spectacolul său, un omagiu lui Virgil Flonda, unul dintre cei mai importanți actori și îndrumători artistici ai Teatrului din Sibiu și ai studenților Facultății de Teatru și Film din Sibiu. Fantoma bătrânului rege Hamlet proiectată în spectacol este fotografia animată a lui Flonda.
De aceea, Casa de producție TVR prezintă, alături de „Hamlet”-ul lui Radu Nica, un portret dedicat celui care a fost actorul Virgil Flonda (n. 14 decembrie 1948 - d. 27/28 iulie 2006, Germania), directorul artistic al TNRSS, difuzat marți 22 aprilie ora 24,00 și miercuri 23 aprilie, în reluare la ora 14:00, la TVR2. Despre întâlnirea cu actorul și profesorul Flonda, Nica mărturisește: Nu îmi aduc aminte exact când l-am cunoscut. Primele amintiri le am din minunata stațiune Saturn. Eram în turneu cu piesa „Gelozia, bat-o vina” (n. red. „Puricele în ureche” de G. Feydeau, regia: Matei Varodi, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, stagiunea 1984-1985). Era o prietenie foarte intensă cu Constantin Chiriac. Se trezeau la șase în fiecare dimineață și făceau jogging pe malul mării./.../
Am trăit perioada în care dânsul era director artistic la Teatrul din Sibiu și a contribuit realmente decisiv la dezvoltarea acestui teatru, și la a noastră, a studenților de la teatru și de la film. Ne urmărea intens repetițiile, era preocupat de ce se întâmplă cu noi. Era și foarte sever, tipul de profesor care putea fi extrem de dur și de critic cu noi, dar pe de altă parte era genul de om care te sărută în somn ca să te încurajeze. Nu îți spune foarte multe vorbe bune, dar aceasta nu înseamnă că nu ține la tine. Era, într-un fel, spiritul teatrului și de aceea am găsit de cuvință, ca un omagiu, ca el să apară în spectacolul meu „Hamlet”, ca spiritul bătrânului rege Hamlet (n.red. la un an de la dispariţia sa).
Fotografiile atașate sunt preluate de pe liternet.ro, din albumele dedicate spectacolului, ale fotografiilor Dinu Lazăr, Mihai Nae și Cătălin Neghină și Liviu Vlad. (http://agenda.liternet.ro/cronici/hamletnica.html)
HAMLET (2008)
Dramatizarea: Oana Stoica şi Radu Alexandru Nica
Traducerea: Ion Vinea şi Rareş Moldovan
Distribuția: Ofelia Popii, Mariana Mihu, Codruţa Vasiu, Adrian Matioc, Adrian Neacşu, Cătălin Pătru, Vlad Robaş, Ciprian Scurtea, Pali Vecsei.
Scenografia: Dragoş Buhagiar, Coregrafia: Florin Fieroiu; Video: Daniel Gontz; Muzica originală: Vlaicu Golcea; Maestru de scrimă: Peter Habala; Light design: Dragoş Buhagiar şi Radu Alexandru Nica;
Echipa TV: Regia de montaj: Gini Ignat; Editare: Sebastian Chelu, Costin Stoian, Ionuţ Andrei; Sunet: Stelian Miu şi Dănuţ Ştefan; Regia tehnică: Silviu Stoica; Director de imagine: Mihai Ciubreag; Producător: Zoe Bălan; Regia artistică TV: Silviu Jicman
Portret Virgil Flonda
Realizator Daniela Ciolan