„Pescărușul” de Cehov, în viziunea-atelier a unei noi generații

TVR.RO | actualizat: Marţi, 22 Decembrie 2015
Luni, 21 decembrie, la ora 19:10, la TVR 2 și TVR HD, v-am invitat la un spectacol de teatru - „Pescărușul” de Cehov, în regia Antoanetei Cojocaru și adaptat pentru televiziune de Cornel Mihalache.
Pescărușul
Pescărușul
Pescărușul
Pescărușul
Pescărușul
Pescărușul
Pescărușul
Pescărușul
Pescărușul
Pescărușul

Le-am prilejuit telespectatorilor trăirea unui moment teatral proaspăt și vibrant, născut dintr-un experiment participativ, gestionat regizoral de actrița Antoaneta Cojocaru: „Pescărușul”, de la Teatrul Bulandra.

Preluarea spectacolului, regizată TV de Cornel Mihalache, a putut fi urmărită, luni 21 decembrie, pe TVR 2 și TVR HD. Spectacolul a avut două părți, Partea I – ora 19:10; partea a II-a – ora 20:50.

(w640) Pescăruș

Mircea Morariu scrie despre montare: „Spectacolul se joacă într-un decor minimal, pe o arenă de zgură. Opţiunea scenografului Mihai Păcurar pentru o atare soluţie nu mi se pare una defel întâmplătoare, ci simptomatică pentru esenţa montării, dar şi pentru natura relaţiilor dintre personaje. Ca şi pentru statutul actorilor cărora li se cere să fie mai degrabă performeri. Căci povestea nefericirilor şi a disperărilor conjugate din piesa lui Cehov ne este înfăţişată nu romantic, nu patetic, ci asemenea unei lupte, unui meci între personaje.

E o continuă stare de agitaţie, de nervozitate în spectacol, de agresivitate chiar. O stare ce depăşeşte prin intensitate caracterizarea făcută de unul dintre personaje celor ce îl înconjoară: „ Sunt atât de nervoşi toţi şi atât de plini de iubire!” Da, eroii cehovieni din Pescăruşul de la Bulandra sunt cuprinşi de o iubire disperată pentru cineva care nu le împărtăşeşte sentimentele. Maşa (Ela Ionescu) e disperat îndrăgostită de Treplev, tot la fel cum Arkadina (Mihaela Teleoacă), în pofida spiritului ei apăsat practic, e disperat sedusă de Trigorin (Adrian Ciobanu), un Trigorin de care e la fel de îndrăgostită şi sensibila Zarecinaia (Antoaneta Cojocaru), iubită cvasi-nevrotic de Treplev (Ştefan Lupu). Există de asemenea în spectacol şi o disperare a neiubirii ai cărei protagonişti sunt Medvdenko (Lari Giorgescu), dar şi o disperare, o exacerbare a urii (Vlad Oancea în rolul lui Samraev şi Isabela Neamţu în Polina Andreevna). Şi mai există deopotrivă şi o împăcare tristă cu neîmplinirea ( fals bătrânul Sorin, original structurat de Richard Bovnoczki) sau o cochetărie a raporturilor cu aceasta (Dorn în interpretarea meritorie a lui Gabriel Răuţă)".

„PESCĂRUŞUL” de A.P.CEHOV

SPECTACOL LABORATOR AL REGIZOAREI ANTOANETA COJOCARU

Traducere: Moni Ghelerter şi Radu Teculescu

(w640) Pescăruș

Distribuţie:

MIHAELA TELEOACĂ - Arkadina

ADRIAN CIOBANU - Trigorin

ANTOANETA COJOCARU - Nina Zarecinaia

ŞTEFAN LUPU - Treplev

RICHARD BOVNOCZKI- Sorin

GABRIEL RĂUŢĂ- Dorn

ELA IONESCU - Maşa

ISABELA NEAMŢU - Polina Andreevna

LARI GIORGESCU - Medvedenko

VLAD OANCEA - Samraev

Cu participarea lui ADRIAN-GEORGE POPESCU in rolul "Un pescăruş”

Muzica originală: Adrian-George Popescu

Scenografie: Mihai Păcurar

Regia TV: Cornel Mihalache

Producător Diana Dumitru

Regia artistică: Antoaneta Cojocaru

(w640) Pescăruș

(foto: Emilia Nicolae)

În urmă cu peste un an, în septembrie 2014, cu ocazia aniversării regizorului Petre Sava Băleanu, telespectatorii se întâlneau, pentru un adevărat regal teatral, cu Gina Patrichi în rolul Arkadinei și cu Valeria Seciu în Nina Zarecinaia, cărora le dădeau replica Victor Rebengiuc, Dan Nuțu și Octavian Cotescu.

Pe parcursul ultimului an, Casa de producție TVR, l-a omagiat pe Anton Pavlovici Cehov, clasicul dramaturgiei universale, născut în urmă cu 155 de ani, pe 29 ianuarie 1860. Prin propunerile sale de programare a spectacolelor de arhivă, cât și prin investiția în producții proprii, 2015 a stat sub semnul dramaturgului rus și a operei sale.

Ne-am început anul cu „Trei surori”, pusă în scenă în 1993, de Cornel Todea, cu Mirela Gorea, Raluca Penu și Ana Ciontea în rolurile titulare, căreia i-a corespuns, la început de toamnă, colorata montare a aceluiași spectacol, în regia lui Dominic Dembinski cu Teatrul din Constanța. Un omagiu către regizorul de origine maghiară Gheorghe/Gyorgy Harag și marcarea sa prin programarea unui spectacol cehovian pe care mulți îl consideră de referință pentru istoria teatrului din România, cântec de lebădă al regizorului a fost difuzarea „Livezii cu vișini”, cu Silvia Ghelan, preluată de Silviu Jicman de la Teatrul din Târgu-Mureș.

Peste vară v-am oferit descoperirea a două montări mai puțin cunoscute – „Ursul”, în regia aceluiași Harag cu Szeles Anna in rolul principall și „Cântecul lebedei”, din 1972, cu Gheorghe Leahu. În iulie, v-am dat întâlnire cu spectacolul multipremiat de UNITER „Unchiul Vanea” de la Teatrul Național craiovean, în regia lui Mircea Cornișteanu. Alături de acesta, am propus și debutul regizoral „Nunta” piesă într-un act, în regia lui Beatrice Rancea, spectacol de absolvență a UNATC, preluat în anii 90.

Revenind în actualitate, Casa de producție a prezentat un alt „Unchi Vanea”, în regia lui Yuri Kordonsky, preluare realizată în platourile TVR, cu Horațiu Mălăele, Mariana Mihuț, Victor Rebengiuc, Andreea Bibiri, Cornel Scripcaru, Coca Blos și Ana Ioana Macaria. Dar și ecranizarea, în premieră la TVR, a nuvelei „Salonul nr. 6” în regia lui Vitalie Lupașcu, cu Dan Aștilean în rolul lui Raghin, doctorul care își caută sufletul în infernul spitalului de nebuni pierdut în îndepărtata Rusie.

Acum la final de an, vă dăm din nou întâlnire cu binecunoscutul „Pescăruș”, într-una „dintre cele mai frumoase propuneri scenice aflate în căutarea „formelor noi” din ultimii ani”, după cum spunea criticul de teatru Monica Andronescu, o montare vie, prezentă, bazată pe lucrul în atelier și inițiată de actrița Antoaneta Cojocaru în Laboratorul de noapte al Teatrului Bulandra.

(w640) Pescăruș