Oraşul Luminilor ascunde trei rețele subterane complexe, de la sistemul de canalizare, la tunelurile de metrou și labirintul de cariere ce adăpostește cel mai mare osuar din lume. Rețeaua de tuneluri are aproape 3000 kilometri și intrarea este aici strict interzisă. Cu o singură excepție: catacombele.
Acest regat subteran, mult mai mare decât orașul propriu-zis, a fost o provocare pentru constructori, având în vedere că la baza orașului sunt cariere vechi și goluri imense care amenință să se prăbușească. Galeriile, săpate la o adâncime de 20 de metri, au avut scopul de a susține orașul.
Catacombele conțin rămășițele bine conservate aparținând unui număr de aproximativ șase milioane de parizieni. Sistemul de canalizare este un imens labirint de conducte instalat pe 2400 km. Rețeaua de metrou este compusă din 16 linii, în majoritate subterane, având o lungime de aproximativ 220 km.
Chemin de Fer Métropolitain, Căile Ferate Metropolitane, au devenit cu timpul Métro. Prima linie a metroului din Paris a fost construită în 1900. Este astăzi, ca lungime, al doilea sistem de metrou din Europa de Vest și transportă în fiecare zi aproape 4,5 milioane de pasageri.
Toate cele 3 rețele ce se ascund sub Paris au reprezentat provocări enorme pentru echipele de construcție implicate, rezultatul viziunii și muncii lor fiind un ansamblu de îndrăznețe tehnici de inginerie civilă, dincolo de limitele cunoscute ale construcțiilor subterane.
Documetarul ”Parisul interzis: megastructuri subterane” (Paris interdit: Megastructures souterraines, Franța 2017) , realizat de Fabrice Buysschaert, ne prezintă secretele din subteranul Oraşului Luminilor, megastructurile misterioase, unice și periculoase. S-a difuzat pe TVR INFO, sâmbătă, 10 august, de la ora 22:00.
Sursa info: nationalgeographic.com
Foto: Shutterstock