În continuarea demersului de a reașeza pe un loc firesc Teatrului Național de Televiziune, Casa de Producție TVR
v-a propus să vizionați o nouă premieră - piesa„Tattoo” de Igor Bauersima şi Réjane Desvignes, o producție a Teatrului Naţional ”Radu Stanca” Sibiu, secţia germană.
Fred, un scriitor ratat, și Lea, o actriță șomeră, care își umple timpul ca moderatoare a unei emisiuni radio pe net, sunt un cuplu cam fără bani, dar cu idealuri incoruptibile şi opinii artistice eminente. Într-o bună zi idila lor boemă este destrămată de apariția lui Tiger, un amic mai vechi şi o „stea în devenire” a scenei artistice din Los Angeles, prin proiectele sale de artă conceptuală. În mod surprinzător, problemele cotidiene legate de bani sau ale traiului de zi cu zi nu îl prea ating pe Tiger. Este deschis, neconvențional, însă un singur lucru nu l-ar face: nu s-ar vinde pe sine.
În spiritual acestor convingeri și sub forma unui cadou îi lasă moștenire amicei sale Lea, în cazul unui deces, corpul său decorat până la refuz cu tatuaje valoroase. Destinul ne joacă mereu feste, iar ce va rămâne din idealurile lor și din prietenia ce-i lega, rămâne să aflăm… „Tattoo” este un joc priceput între adevăr și ficțiune, dar şi o piesă ce pune sub semnul întrebării idealurile și valorile fiecăruia dintre noi.
„Este o critică destul de subtilă a unor defecte ale societății actuale, dar nu este deloc un text politic în sensul enervant al cuvântului. Este un text care lucrează cu sentimente, cu umor, pentru a vorbi de toate aceste lucruri care, se pare, nouă ne lipsesc în acești ani. Și poate ar trebui să nu ne lipsească.(…) Este foarte bine scris. Dacă ar fi să o iau așa: UMOR- cinci steluțe, SUSPANS- patru steluțe, EROTISM- textul mai puțin, spectacolul mai mult- cinci steluțe, EMOȚIE- trei steluțe” - Radu Afrim
„Am avut șansa să găsesc un regizor care este bântuit de ceva, de imagini, de situații, de texte(…) Mi-am pus întotdeauna problema de ce la Secția Germană a TNRS totul este, din punct de vedere al spatiului de joc, este făcut așa…cu timiditate și am profitat de faptul că există un concept pentru textul ăsta și am zis să vedem cu ar arăta teatrul german cu un decor adevărat ceea ce însemnă un spațiu de joc adaptat textului (…) Am încercat prin conceptul spațiului să dăm posibilitatea de-a lumina spectacolul. Este un spectacol altfel…”, a declarat scenograful Dragoș Buhagiar.
Program difuzare:
TVR 2 - luni 7.11, ora 21.10 și luni 14.11, ora 1.10
TVR HD - luni 7.11, ora 21.10 și luni 14.11, ora 00.00
TVR 3 - în fiecare sâmbătă, la ora 20.00, cu reluare duminica la ora 8.00
***
Din 29 octombrie până în 19 noiembrie - In Memoriam PETRE SAVA BĂLEANU
La câteva luni după declarația de „reteatralizare” a teatrului publicat de Liviu Ciulei, în revista Teatrul în 1956, s-a născut televiziunea și în același timp „tele-teatrul”. Chiar în 1957 apar și primele mlădițe tinere ale regiei moderne care au creat în perioada imediat următoare „spectaculoase afirmări a unui specific al teatrului tv” - scrie Constantin Paraschivescu, în cartea lui cu titlul Cavaler fără iluzii: PETRE SAVA BĂLEANU (RevistaTeatrul azi Supliment, Bucuresti, 2001).
Specialist el însuşi în teatrul TV, autorul salută în acest volum opera de pionierat a regizorului Petre Sava Băleanu.Cel care a fost mai întâi regizor la teatrul radiofonic după absolvire (1953), unde a început prin a înregistra Macbeth cu Emil Botta. În 1956, a făcut parte din nucleul primilor chemaţi să organizeze instituţia abia născută a Televiziunii române, fiind curând numit şeful regizorilor şi al emisiunilor culturale. A colaborat astfel cu tinerii Lucian Pintilie, David Esrig, Letiţia Popa, Cornel Todea.
A creat spectacole de teatru memorabile şi, odată cu ele, un nou limbaj - Doisprezece oameni furioşi de Reginald Rose (1965), Inspectorul de poliţie de Priestley, Cea mai tare de Strindberg, Mutter Courage de Brecht, o minunată versiune a Pescăruşului de Cehov (1974), Troienele de Euripide-Sartre (spectacol de un modernism foarte actual, viu discutat şi disputat). A avut o slăbiciune pentru Ibsen, dar s-a retras din viaţă înainte de a încheia ciclul început cu Raţa sălbatică (debutul în televiziune al Valeriei Seciu, actriţă cu care avea să filmeze de mai multe ori), Micul Eyolf şi John Gabriel Borkman, cu piesa tradusă şi adaptată de el însuşi, Când noi, cei morţi, vom învia. Cel care, în 1968, reuşise în Televiziune crearea unui colectiv care să se ocupe numai de teatru, dând libertate regizorilor să se exprime, cel care ”a dat identitate şi anvergură teatrului pentru micul ecran”, nu a putut să suporte, începând cu anii ’70, presiunile de natură ideologică, căci, spune autorul volumului, Petre Sava Băleanu ”nu era un luptător. Era un cavaler al spiritului. Lucid şi pasionat în împlinirea unui ideal”. A murit la nici 50 de ani, dezgustat şi singur. (Editorial de pe coperta a volumului)
În distribuție: Daniel Plier, Ali Deac, Emöke Boldizsár, Cristina Juks, Daniel Bucher
Video: Andrei Cozlac
Asistentă scenografie: Irina Chirilă
Limbaj scenic: Wolfgang Kandler
Scenografia: Dragoş Buhagiar
Producţie: Cezarina Hărăbor
Cameramani: Dragoş Ionescu, Mihai Alexandrescu, Laurenţiu Bengescu, George Leca, Ionuţ Spătaru
Montaj: Monica Andrei
Producător: Sînziana Miloşoiu
Regia muzicală şi postprocesare sunet: Gabriel Scîrlet
Director de imagine: Vlad Tănase
Regia tv: Gini Ignat
Regia: Radu Afrim
***
TROIENELE de Euripide-Sartre, 5 noiembrie, la TVR 3, de la ora 20.00
Cu: Olga Tudorache, Gina Patrichi, Valeria Seciu, George Constantin, Ion Marinescu, Anda Caropol, Lucia Mureșan, Liliana Ticău, Geta Angheluta, Ruxandra Sireteanu, Mihaela Murgu, Gabriela Marinescu.
Scenografia: Virgil Miloia
Imaginea: Emil Hențiu
Regia artistica: Petre Sava Băleanu
Premiera: 02.04.1967
***
Teatrul Național de Televiziune este un proiect Casa de Producție TVR și este difuzat pe canalele TVR și online pe TVR+.
Producător coordonator: Demeter András István