loader
Foto

Montessori versus sistemul educațional clasic: avantaje și provocări (II)

RECOMANDARI

Formarea educațională a unui copil este cea mai mare investiție a unui părinte. Pentru mulți părinți alegerea grădiniței, apoi a școlii pentru propriile odrasle este o adevărată provocare. Continuăm cu partea a doua a interviului despre diferențele dintre două sisteme de învățământ: cel tradițional de stat și cel Montessori, discutând cu Alexandru Banciu, profesorul de limbă germană, cu competențe în educația Montessori.

 

Cum relaționează copiii în școala de stat comparativ cu mediul Montessori?

Modul în care copiii relaționează între ei este influențat direct de structura și filosofia fiecărui sistem educațional.

În școala de stat, interacțiunile sunt, de obicei, mai structurate și ghidate de profesor. Copiii sunt grupați pe clase de aceeași vârstă, iar activitățile sociale sunt adesea limitate la pauze sau la momente specifice din program. În plus, competiția este mai prezentă, fie prin note, fie prin clasamente, ceea ce poate influența relațiile dintre elevi – unii dezvoltă prietenii strânse, dar pot apărea și sentimente de rivalitate sau comparație.

În schimb, în mediul Montessori, interacțiunea este mult mai naturală și colaborativă. Clasele sunt formate din grupe mixte de vârstă, ceea ce încurajează cooperarea, mentoratul și empatia. Copiii mai mari îi ajută pe cei mai mici, iar cei mai mici învață prin observație și imitație. Nu există competiție bazată pe note, iar accentul este pus pe ajutor reciproc și respect față de ritmul fiecăruia.

De asemenea, în Montessori, copiii învață să își rezolve conflictele prin comunicare directă, fără pedepse sau autoritate impusă. Există adesea colțuri de reflecție unde copiii pot discuta calm despre emoțiile lor și găsi soluții pentru neînțelegeri.

În concluzie, relațiile în școala de stat tind să fie mai influențate de competiție, în timp ce în Montessori predomină colaborarea și respectul reciproc. Ambele sisteme pot forma relații frumoase între copii, dar Montessori oferă un mediu mai natural pentru dezvoltarea empatiei și a abilităților sociale.

(w882) Fără bul

Credit foto: Shutterstock - ORION PRODUCTION

Ce sfaturi aveți pentru a diminua procesele de bulling care se nasc de la vârste fragede? Cum trebuie să intervină un profesor pentru a păstra mediul relațional între copii în standarde ale decenței?

Fenomenul bullying-ului apare de la vârste fragede și poate avea consecințe grave asupra dezvoltării emoționale și sociale a copiilor. Prevenirea este cheia, iar profesorii au un rol esențial în crearea unui mediu sigur și respectuos.

Construirea unei culturi a respectului – De la începutul anului școlar, profesorul trebuie să creeze reguli clare bazate pe respect, empatie și colaborare. Copiii trebuie să înțeleagă că fiecare persoană este valoroasă și merită să fie tratată cu bunătate.

Care sunt diferențele între copii formați în medii Montessori și cei pregătiți în sistemul de învățământ de stat din perspectiva integrării sociale?

Diferențele dintre copiii formați în mediul Montessori și cei din sistemul de învățământ de stat sunt vizibile în modul în care aceștia se raportează la societate, la muncă în echipă și la rezolvarea problemelor.

Autonomie vs. Conformitate

Copiii Montessori sunt încurajați să își ia propriile decizii, să își asume responsabilități și să găsească soluții prin experimentare. Ei devin independenți și obișnuiți să își organizeze singuri activitățile.

Copiii din învățământul tradițional sunt mai obișnuiți cu reguli stricte și instrucțiuni clare, ceea ce îi poate face mai puțin autonomi, dar mai adaptați la sisteme ierarhizate unde trebuie să respecte structuri rigide.

Cooperare vs. Competitivitate

În Montessori, colaborarea este o componentă de bază. Fiind obișnuiți să lucreze în grupuri mixte de vârstă, copiii învață să își ajute colegii, să ceară sprijin atunci când au nevoie și să rezolve conflictele prin dialog.

În sistemul de stat, există o competitivitate mai mare, deoarece copiii sunt evaluați prin note și comparați unii cu alții. Acest lucru poate stimula ambiția, dar poate duce și la anxietate sau la dificultăți în lucrul în echipă.

Abordarea provocărilor

Elevii Montessori sunt obișnuiți să exploreze, să greșească și să învețe din propriile greșeli, ceea ce le dezvoltă flexibilitatea în gândire și dorința de a încerca lucruri noi.

Elevii din sistemul tradițional pot avea o teamă mai mare de eșec, deoarece sunt obișnuiți cu evaluări rigide și cu ideea că există un singur răspuns corect.

Adaptarea la reguli sociale

Copiii din Montessori au mai multă libertate în alegerile lor și pot avea dificultăți de adaptare în medii foarte rigide sau autoritare, unde li se cere să respecte ordine fără explicație.

Copiii din învățământul de stat sunt mai bine adaptați la sisteme unde respectarea regulilor este esențială, dar pot avea dificultăți în a gândi critic și a pune întrebări despre structura impusă.

Creativitate și inițiativă

Montessori pune accent pe gândirea creativă și pe explorare, ceea ce face ca elevii să fie mai inovatori și mai deschiși la noi idei.

Sistemul tradițional tinde să fie mai axat pe memorare și repetare, ceea ce poate limita inițiativa personală, dar oferă o disciplină clară în învățare.

(w882) Montessori

Credit foto: Shutterstock - LightField Studios

În ce măsură un copil format în învățământul de stat până la o anumită vârstă poate continua studiile în sistem Montessori și invers, fără repercursiuni în procesul de achiziție informațională?

Tranziția între sistemele de învățământ Montessori și de stat poate fi realizată cu succes, însă există anumite aspecte de care trebuie ținut cont pentru a minimiza posibilele repercusiuni în procesul de învățare. Fiecare sistem educațional are particularitățile sale, iar succesul tranziției depinde de vârsta copilului, flexibilitatea și capacitatea acestuia de a se adapta, dar și de modul în care se realizează integrarea în noul mediu educativ.

Pentru copilul care trece din învățământul de stat în Montessori există avantaje și dezavantaje:

Avantaje:

Autonomia și învățarea bazată pe curiozitate – Copiii din sistemul de stat care sunt obișnuiți cu un mediu structurat vor beneficia mult de pe urma învățării prin experiențe directe, tipice în Montessori. Acesta este un sistem care pune un accent puternic pe dezvoltarea autonomiei, iar un copil din învățământul de stat, care are deja obiceiuri de învățare independente, se poate adapta relativ ușor.

Deschiderea către explorare și creativitate – Schimbarea către un mediu Montessori poate stimula creativitatea și gândirea critică a unui copil educat tradițional, oferindu-i mai multe libertăți în alegerea modului de a învăța.

Provocări:

Mai puțină structură – Copiii educați în sistemul de stat sunt mai obișnuiți cu o învațare rigidă, cu note, termene și examene, iar tranziția la un mediu Montessori, care pune accent pe învățarea bazată pe autodirecție și explorare, poate fi confuză. Unii copii ar putea avea dificultăți în a înțelege acest tip de învățare mai flexibilă și ar putea resimți o lipsă de claritate inițial.

Adaptarea la ritmul personal – Unii copii pot fi mai încetiniți în tranziția la un sistem care nu impune ritmuri standard pentru toți elevii. Ei ar putea întâmpina dificultăți în gestionarea libertății de alegere a activităților.

Copilul care trece din Montessori în învățământul de stat poate cunoaște și el avantaje și dezavantaje:

Avantaje:

Abilități de autoorganizare – Un copil educat în Montessori are abilități bune de autodisciplină, autoevaluare și gestionare a timpului, care vor fi un avantaj în școala de stat. De asemenea, este obișnuit cu ideea de a lucra în grupuri și de a coopera cu alții, ceea ce îl poate ajuta să se integreze mai ușor în activitățile de grup din școala tradițională.

Abilitatea de a gândi critic și de a rezolva probleme – Copiii din Montessori sunt încurajați să își pună întrebări și să caute soluții creative, ceea ce le va fi de folos într-un sistem tradițional de învățământ care pune accent pe rezolvarea problemelor și creativitate în fața unor situații noi.

Provocări:

Adaptarea la structura rigidă – Copiii Montessori pot simți o presiune semnificativă atunci când sunt nevoiți să se adapteze la un sistem mai rigid, cu termene și cerințe clare, cum sunt notele și examenele. Această schimbare poate fi destul de stresantă pentru ei, deoarece în Montessori accentul este pus pe învățare prin explorare și nu pe evaluări formale.

Dificultăți în gestionarea autorității – În Montessori, educația este mult mai colaborativă și copiii au mai multă libertate în relațiile cu profesorii. Tranziția către un mediu unde profesorii au o autoritate mai mare poate cauza un anumit disconfort pentru copii, mai ales dacă nu sunt obișnuiți cu reguli mai stricte.

Pentru copii care trec din sistemul de stat în Montessori este important ca profesorii Montessori să ofere sprijin individualizat, să înțeleagă nevoile fiecărui copil și să îi ajute să înțeleagă structura mai liberă a învățării. De asemenea, copiii pot beneficia de un proces gradual de adaptare la ritmul Montessori.

Pentru copii care trec din Montessori în sistemul de stat, este important ca profesorii din școala de stat să recunoască abilitățile dezvoltate în Montessori, precum autonomia și gândirea critică, și să le valorifice în cadrul sistemului tradițional. Este important să fie susținuți în procesul de adaptare la structura rigidă și la noile cerințe de evaluare, oferindu-le timp să se acomodeze.

Până la ce nivel de vârstă ajunge învățământul Montessori în România? (liceu, facultate ….?) și care sunt tendințele de dezvoltare ale acestui sistem în diferite zone din România? Cât de popular este acest sistem în România?

Învățământul Montessori în România este un sistem educațional care a început să câștige din ce în ce mai mult teren, dar nu este încă atât de răspândit ca în alte țări. În prezent, majoritatea instituțiilor Montessori din România sunt dedicate nivelului preșcolar și primar, însă există și școli Montessori care se extind către nivelul liceal și, în unele cazuri, chiar către educația postliceală.

(w882) InteligenÈ

Credit foto: Shutterstock - Soloviova Liudmyla

Ce trebuie să primeze în primii ani de studiu pentru formarea unui copil: accentul pe inteligența emoțională sau pe inteligența cognitivă?

În primii ani de studiu, formarea unui copil trebuie să fie echilibrată între inteligența emoțională și inteligența cognitivă, dar accentul ar trebui să fie pus mai întâi pe dezvoltarea inteligenței emoționale. Iată de ce:

Fundament pentru învățare: Copiii care învață să își recunoască și să își gestioneze emoțiile sunt mai capabili să facă față stresului, să își regleze comportamentele și să colaboreze cu ceilalți. Inteligența emoțională le permite să construiască relații sănătoase și să se simtă în siguranță în mediul educațional, ceea ce este esențial pentru procesul de învățare.

Reglarea emoțională: La vârste fragede, copiii nu au încă abilități solide de autocontrol. Dacă nu învață să își gestioneze frustrările sau să își exprime emoțiile într-un mod sănătos, învățarea cognitivă poate fi mult îngreunată. De exemplu, un copil care este supărat sau anxios va avea mai multe dificultăți în a se concentra pe activități cognitive.

Empatie și cooperare: Dezvoltarea abilităților de empatie și colaborare este crucială pentru integrarea socială și pentru formarea unui comportament pozitiv. Copiii care au un bun control al emoțiilor sunt mai capabili să înțeleagă nevoile celor din jur, ceea ce este important atât pentru relațiile lor interpersonale, cât și pentru succesul în activitățile de grup.

(w882) Alexandru

Profesorul Alexandru Banciu / Credit foto: Alexandru Banciu

***

Alese mulțumiri Profesorului Alexandru Banciu pentru interviul acordat dintr-o serie de interviuri dedicate educației Montessori care vor fi publicate săptămânal în secțiunea Lifestyle a site-ului TVR.

Alexandru Banciu este profesor pentru învățământul preșcolar și primar în  limba germană, grad didactic II, cu competențe în practicarea pedagogiei Montessori.

Vă învităm să citiți sau să recitiți prima parte a interviului, publicată pe 8 aprilie, accesând secțiunea Lifestyle a site-ului TVR.

***

Credit foto: Alexandru Banciu și Shutterstock

***

Interviu realizat de Maria Grăjdan

 
Inactivitate versus activitate fizică

Inactivitate versus activitate fizică

publicat: Sâmbătă, 19 Aprilie 2025

Nu de mult, în societatea și presa românească s-a iscat o polemică despre achiziția unei mașini luxoase de către un campion român. S-au generat ...

Vinerea Patimilor  Domnului Iisus Hristos, zi de post negru si rugăciune

Vinerea Mare ne amintește de Patimile Mântuitorului pentru păcatele omenirii, de răstignirea pe Cruce care nu era practicată de evrei, ci de ...

Remix junior: Nicolae Covaci și PHOENIX: trecut, prezent, viitor

Ediție specială  Remix Junior : Ultimul interviu Remix cu Nicolae Covaci / Phoenix merge mai departe: ...