Conversația nu se face la voia întâmplării, ci cu respect față de interlocutor. Este important să știi când, cum și cât să vorbești astfel încât să nu plictisești sau să monopolizezi discuția.
Se întâmplă să întâlnim atitudini precum cea a persoanelor care vorbesc neîncetat sau cea a celor cărora le este frică să spună ceva gândindu-se la cum vor fi judecate vorbele lor. Ambele atitudini sunt de evitat: nu este bine nici să fii pisălog, dar nici să adopți poziția de victimă.
Ține de eleganță să ai capacitatea să acorzi atenție interlocutorului, să nu îl pui în inferioritate, chiar dacă deții o pregătire superioară și mai multă informație.
Uneori, în conversații întâlnim oameni extrem de sfătoși, persoane care le știu mereu pe toate, dețin adevărul absolut... Înțelept este să dai sfaturi dacă îți sunt cerute, să analizezi contextul în care te găsești astfel încât un eventual sfat sau, mai bine o sugestie, să nu fie percepută ca intruziune în viața interlocutorului.
Fiecare participant la o conversație are dreptul la opinie, opiniile trebuind respectate reciproc, pentru a avea o conversație civilizată. Opinia personală trebuie să fie argumentată, dar nu impusă celuilalt. Mai auzim pe câte unii cu replici de genul: Ce știi tu?! Aiureli!, Bazaconii! Asemenea replici sunt de evitat pentru că denotă lipsă de educație și pot anihila comunicarea între emițător și receptor. Dezacordul față de o anumită opinie poate fi exprimat cu decență: Vă rog să îmi permiteți să mai aprofundăm subiectul, să ne mai gândim la el...
Ascultarea activă, deși pare ceva simplu, presupune un efort susținut și are o valoare foarte mare. Câți dintre noi reuțim să ne transpunem în trăirile celor cu care dialogăm până să intervenim verbal? Grijile de zi cu zi ne distrag adesea atenția în procesul de ascultare a semenilor noștri. Era vitezei, programul încărcat cu multe sarcini, apăsarea noastră zilnică de o serie de stimuli, printre care și telefonul, nu ne permit luxul stării de liniște. De multe ori doar auzim, dar fără să ascultăm.
Auzind, percepem sunete, dar ascultând obținem mult mai mult: adunăm informație, dovedim atenție, empatie și emoție. A asculta înseamnă a te lăsa de o parte pe tine însuți pentru un timp și a te centra pe partenerul de dialog, a te abține pentru o vreme de la judecăți și opinii personale.
Oamenii neatenți în timpul unei conversații au tendința de a întrerupe, dar este de preferat să oferim sprijin și validare persoanei din fața noastră, să înțelegem experiența ei.
Sugestii a deveni un bun ascultător:
1. Reducerea stimulilor de distragere a atenției
2. Concentrare și relaxare
3. Crearea unui spațiu pentru primirea informațiilor împărtășite, abținerea de a interveni peste interlocutor
4. Păstrarea contactului vizual pentru a arăta interes față de partenerul de conversație
5. Oferirea unui suport emoțional prin ascultare activă, empatie
6. Acordarea sfaturilor și sprijinului dacă există solicitare în acest sens
7. Rezumarea informațiilor oferite de interlocutor, atunci când îți vine rândul să vorbești
8. Exprimarea unui punct de vedere fără jigniri.
***
Un articol de Maria Grăjdan
***
Credit foto: Shutterstock - fizkes