Două dezbateri desfăşurate la Sibiu, în cadrul Astra Film Fest, se văd la TVR Cultural miercuri şi joi, 23 şi 24 octombrie. Mirela Nagâţ, moderatoarea întâlnirilor, ne aşteaptă să le urmărim la „Intrare liberă”, de la ora 19.00.
„Ne deschidem către evenimentele culturale şi mai mult decât am făcut-o până acum. În plin Astra Film Festival, emisiunea „Intrare liberă” vă propune să fiţi parte din evenimentul internaţional de film documentar de la Sibiu urmărind două dintre dezbaterile organizate chiar în festival”, ne-a spus Mirela Nagâţ, moderatoarea dezbaterilor „Intrare liberă”, organizate la Sibiu, în cadrul Astra Film Fest şi pe care telespectatorii le vor putea vedea la TVR Cultural miercuri şi joi, 23 şi 24 octombrie, de la ora 19.00.
Primul doc-talk moderat de jurnalista TVR Mirela Nagât, gazda magazinului „Intrare liberă” de la TVR Cultural, are în centru era feudalismului digital. Alături de Mirela Nagâț vor fi invitații Mihai Cernea, Ioana Avădani, Ștefan Baghiu.
După mii de ani, era digitală, prin noile practici de comunicare induse de trusturile industriei informațiilor și a comunicării online, schimbă din temelii producția, consumul, colectarea și arhivarea cunoștințelor. Schimbările tehnologice rapide și noul mod de interacțiune cu informația aduc provocări legate de calitatea, durabilitatea și utilizarea informațiilor. Deși tehnologia facilitează colectarea și partajarea cunoștințelor la scară globală, ea generează constrângeri codate în sistem și o dependență uriașă față de algoritmi și platforme digitale. În același timp, suportul arhivelor digitale este vulnerabil, supus migrării impuse de schimbările tehnologice, fără a fi însă valid pentru păstrarea pe termen lung a cunoașterii patrimoniale.
La cumpăna acestei uriașe transformări, filmele propuse spre vizionare în festival şi propuse ca punct de plecare pentru acest dialog vor permite spectatorilor şi telespectatorilor să reflecte asupra naturii unei ere care se încheie, în care colectarea și arhivarea cunoștințelor s-a făcut pe suport fizic (hârtie, peliculă etc.).
Salutată cu entuziasm, era digitală oferă o șansă de acces la informații fără precedent, dar aduce cu sine întrebări precum:
- Care sunt pârghiile, noul sistem de control prin care vom putea stabili veridicitatea informațiilor în contextul democratizării producției de cunoștințelor?
- Cum putem transmite patrimoniul cunoștințelor adunate vreme de sute de ani în cărți, hărți și în general cunoașterea domeniilor, care necesită atenție, înțelegere și studiu aprofundat, în contextul în care în era digitală cunoștințele sunt consumate în formate scurte (postări, articole scurte, videoclipuri)? Oare platformele digitale, bibliotecile digitale, Google books vor putea fi o alternativa pentru a avea o biblioteca virtuala care aduna toate cunostiintele scrise, un fel de biblioteca din Alexandria moderna?
Care este structura circulației informațiilor, natura bulelor de filtrare, a camerelor de ecou și, în ultimă instanță, cine joacă rolul de gatekeeper, cine decide și pe ce bază accesul în sine în era digitală? Vom afla răspunsuri miercuri, 23 octombrie, de la ora 19.00, la „Intrare liberă”.
Spectatorii vor putea viziona în Sala Thalia a Filarmonicii de Stat din Sibiu filmul „Umberto Eco - Biblioteca lumii”, un documentar eseu, care combină imagini de arhivă, interviuri și reflecții personale ale lui Umberto Eco, celebrul scriitor și savant italian.
Al doilea DocTalk - Femeia târguită versus Femeia bărbat - ne propune să reflectăm asupra felul în care, sute de ani, diverse practici în societăți rural tradiționale patriarhale au reglementat foarte strict rolul femeii în societate, reducând totul la asepecte reproductive, respectiv casnice. Iar asimetria de putere și de respect între rolul femeii și al bărbaților în societate a generat multe nedreptăți și excese. Cele două filme vizionate în oglindă ne oferă o perspectivă rară de reflecţie asupra felului în care a ajuns să fie gestionat rolul femeii de două tipuri de cutume.
Pornind de la proiecţia filmului documentar „Cine e bărbatul în casă?” (de Kristine Nrecaj, BirtheTemplin), Mirela Nagâţ îi provoacă pe invitaţii Mihaela Miroiu, teoreticiană feministă română și activistă pentru drepturile omului; Roxana Dumitrache, fost director al ICR Londra şi pe prozatorul, poetul, eseistul și traducătorul Radu Vancu, la o dezbatere despre sursele şi practicile inegalităţilor de gen, poate chiar misogine ale prezentului, perpetuate din trecut...
Spectatorii vor putea viziona în Sala Thalia a Filarmonicii de Stat din Sibiu două filme documentare, iar dezbaterea este la TVR Cultural joi, 24 octombrie, de la ora 19.00:
În numele pământului de Dorota Kobiela, Hugh Welchman,relevă un model răspândit în societățile tradiționle: femeia tânără, îndrăgostită de un bărbat de vârstă apropiată, este măritată împotriva voinței ei, cu tatăl acestuia, ea fiind târguită în acest mariaj pentru a crește prestigiul bărbatului. Femeia refuză să-i ofere un moștenitor soțul, ba mai mult, menține relația amoroasă cu băiatul acestuia și după nuntă, devenind astfel simbolul nesupuneriiși al păcatului de a-și fi urmat propriile dorințe, în defavoarea obligației de a oferi un urmaș. Astfel, ajunge să fie considerată de toată comunitate, în dinamica spiritului de grup, inclusiv de restul femeilor căsătorite, ca sursa tuturor răutăților și este expulzată din sat.Acțiunea este plasată în satul polonez tradițional, dar ar fi putut să fie în orice sat tradițional din Europa.
Cine e bărbatul în casă de Kristine Nrecaj, BirtheTemplin, ne arată un alt model tradițional, foarte rar de altfel, în care femeile și-au asumat rolul de bărbat, în mod voluntar sau constrânse de părinți (în familiile unde nu se nășeau băieți). În familiile tradiționale albaneze, bărbații controlau toate acțiuniile femeilor, ei decideau inclusiv când și unde puteau femeile să circule în afara locuinței. În documentar, femeile devenite bărbați, mărturisesc despre avantajele vieții lor, ca burnesha: libertatea de mișcare, de alegeri, de independență. Aflăm însă și despre reversul constrângerilor: lipsa propriei familii, renunțarea la aspectele feminine.
credit foto: Andrei Grigore, Astra Film Fest