’’Natură moartă’’ de Jan Davidsz van Heem, ’Vir Dolorum’’ de un autor anonim din Şcoala Hispano – flamandă, ’’Logodna Fecioarei’’ de El Greco, ’’Portretul Giovannei Spinola Pavese’’ de Pieter Paul Rubens, ’’Cleopatra dizolvând perla’’ de Anthonis Schoonjans - sunt capodoperele pe care le-ați putut admira între 16 și 2o septembrie, la TVR Cultural.
Luni, 16 septembrie 2024, orele 11:55, 17:50, 5:55
’’Natură moartă’’ de Jan Davidsz van Heem (Utrecht, 1606 – Antwerp, 1684)
Şcoala flamandă / ulei pe pânză
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Jan Davidsz de Heem este un pictor flamand recunoscut mai ales pentru execelnţa de care a dat dovadă în reprezentarea scenelor ce înfăţişează compoziţii de natură moartă. El rămâne în istoria artei ca un performer al execuţiei naturilor statice cu flori şi fructe, pictate cu o rară măiestrie şi accurateţe. Natura statică, de format mic, înfăţişează cel mai adesea un morman de fructe, flori şi gâze, pictate cu o precizie care taie respiraţia. Cercetătorii apreciază că este un tablou de tinereţe al pictorului, realizat înainte de plecarea acestuia în Flandra, pentru că el se încadrează perfect în stilistica acelei perioade din cariera artistului, marcată de decorativism şi naturaleţe.
’’Vir Dolorum’’
Marţi, 17 septembrie 2024, orele 11:55 şi 5:55 şi sâmbătă, 21 septembrie 2024, ora 18:54
’’Vir Dolorum’’ de un autor anonim din Şcoala Hispano – flamandă, sfârşitul secolului al XV-lea
ANONIM
tempera pe lemn / 37,7 x 32,5 cm.
Provenienţă: Muzeul Al. Saint- Georges
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
’’Om al durerii’’ este traducerea latinescului ’’Via Dolorum’’ şi este o imagine emblematică specifică ariilor culturale profund catolice, în special Spaniei şi Germaniei. Acest mic panou devoţional este opera unui maestru flamand necunoscut, care a activat în peninsula iberică. Este ştiut faptul că în acea vreme Ţările de Jos se aflau sub stăpânire spaniolă şi afluxul de artişti spre capitala imperiului era considerabil. Prin intermediul lor, şcoala spaniolă de artă plastică şi decorativă a primit noutăţile Renaşterii şi nu numai.
’’Logodna Fecioarei’’ de El Greco
Miercuri, 18 septembrie 2024, orele 11:55, 5:55
’’Logodna Fecioarei’’ de El Greco (Domenikos Theotokopoulos) (Candia / Creta, 1541 – Toledo / Spania, 1614)
Şcoala spaniolă
ulei pe pânză / 110 x 83 cm.
Provenienţă: Colecţia Regelui Carol I
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Lucrarea aparţine perioadei de maturitate a lui El Greco şi este unică în creaţia pictorului, prin subiectul abordat. Lucrările lui El Greco îmbină fericit manierismul târziu, hieratismul preţios şi aulic din iconografia bizantină cu dinamica demonstrativă a patosului religios spaniol. Lucrarea a fost privită ca un mesaj simbolic la reacţia Bisericii Catolice împotriva Reformei. Pictura provine din preţioasa colecţie a Regelui Carol I.
’’Portretul Giovannei Spinola Pavese’’ de Pieter Paul Rubens
Joi, 19 septembrie 2024, orele 11:55, 5:55
’’Portretul Giovannei Spinola Pavese’’ de Pieter Paul Rubens (Siegen, 1577- Antwerpen, 1640)
Şcoala flamandă
ulei pe pânză / 247 x 147 cm.
Provenienţă: Colecţia Regelui Carol I
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Pasiunea pentru realism şi concreteţe, ’’îmbrăcată’’ în stilistica barocă, îşi găseşte, poate, în Rubens exemplul cel mai pregnant, personalitatea sa dominând pictura flamandă a epocii. Portretul nobilei doamne, realizat la Genova, denotă o mare sensibilitate a pictorului pentru preţiozitatea cromatică şi minuţia detaliilor specifice şcolii veneţiene.
’’Cleopatra dizolvând perla’’ de Anton Schoonyans
Vineri, 20 septembrie 2024, orele 11:55, 5:55
’’Cleopatra dizolvând perla’’ de Anton Schoonyans (Antwerp, 1655 – Viena, 1726)
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Şcoala flamandă / ulei pe pânză
Anton Schoonyans s-a format ca portretist în faimoasele ateliere din Anvers, dar filosofia sa de viaţă era să călătorească în marile capitale europene. A fost foarte apreciat în mediul aristocratic. Datorită talentului său a fost desemnat ca pictor de curte al multora dintre regii şi nobilii din Europa, realizând numeroase portrete la comandă. Din această serie face parte şi tabloul din Galeria de Artă Europeană de la Bucureşti care înfăţişează, probabil, o tânără aristocrată ce joacă rolul Cleopatrei, celebra regină a Egiptului Antic. Tabloul a fost executat la Amsterdam, între 1704 şi 1706. Este semnat şi datat, lucru mai puţin obişnuit pentru vremea aceea, şi care denotă importanţa pe care şi-o asumă artistul.
Un articol de Ileana Ploscaru Panait
Foto: MNAR, CIMEC