Etichetele purtate de fiecare generație născută după anii ‘60 ne diferențiază în mod evident, însă lumea în care comunicăm și muncim împreună ne obligă la interacțiune. Ce știm despre vecinii și colegii noștri ?
Termenul de Generație X a fost popularizat de Generation X: Tales for an Accelerated Culture (Generația X: Povești pentru o cultură accelerată), romanul lui Douglas Coupland din 1991, în care este vorba despre trei personaje de 20 și ceva de ani, din acea generație post - Baby Boomers.
Andy, Claire și Dag aveau McJobs, adică niște locuri de muncă prost plătite și neînsemnate (low-pay, low-prestige, low-benefit), și stăteau împreună pentru a-și spune povești, în stil Decameron, despre Texlahoma, o așezare de pe un asteroid unde este în permanență doar anul 1974, despre o lume cu saloane de chirurgie plastică și o cultură a mall-urilor.
Din generația X fac parte cei născuți între 1965 și 1980. Următoarea generație este Y (cunoscuți și ca Mileniali) și ei sunt născuți între 1981 și 1994. Generația Z este a celor născuți între 1995 și 2009.
Generația X - cei aflați între generația Baby Boomer și Mileniali; supranumiți și generația cu cheia de gât; în România socialistă de după 1966, când s-a dat decretul anti-avort, a apărut și termenul de decreței. O generație care a crescut și s-a maturizat într-o perioadă economică foarte grea și în timpuri de schimbări sociale esențiale. Cei din generația X sunt recunoscuți prin pragmatism - se adaptează, se descurcă - și tot ei au fost primii utilizatori ai comunicării digitale.
Credit foto: Sarawut Aiemsinsuk/ Shutterstock
Generația Y sau Milenialii (Millennials) sunt cei care au crescut când internetul era deja în perioada lui de glorie și se simt ca peștele în apă cu tot ce înseamnă tehnologie mobilă și digitală, într-o lume globalizată. Au spirit antreprenorial și sunt preocupați de valori și tendințe sociale noi, sunt empatici, dar și ambițioși.
Generația Z este prin excelență generația nativilor digitali - tot ce înseamnă online și tehnologie este aerul lor, este limba lor maternă.
Ce știm despre Gen X - Gen Y - Gen Z ?
Credit foto: Vladimir Sukhachev/ Shutterstock
Generația X:
Independenți, autonomi
Informali
Flexibili
Cinici, sceptici
Caută succesul profesional, avansarea în carieră.
Vorbesc direct, franc.
Își asumă responsabilități.
Muncesc pentru a trăi.
Le plac organizarea, structura, direcția.
În comunicare preferă e-mailul.
Generația Y:
Consumatori avizi
Cheltuitori
Toleranți
Ambițioși
Politicoși
Le place atenția.
Au încredere în ei.
Inventivi, deschiși la nou
Le plac provocările și deprinderile noi.
Comunică direct, în persoană, doar în caz de urgență.
Generația Z:
Autentici
Exigenți
Onești, deschiși
Învață și împărtășesc.
Pro-diversitate și incluziune
Preocupați de starea de bine
Pun accent pe networking și colaborare.
Interesați de feedback - pozitiv și negativ
Îi interesează abilitățile învățate, nu titlurile și funcțiile.
Evită convorbirile telefonice, le plac mesajele scrise și video.
Înțelegem ce vorbește Generația Z?
Luați prin surprindere de multe ori, în împrejurări în care cei din generațiile X și Y trebuie să interacționeze cu tinerii din generația Z, avem de învățat cuvinte și abrevieri din slangul, jargonul lor. De ce limba engleză le domină mintea și exprimarea nu mai e nevoie să explicăm, totul pe telefon și în online s-a scris de la începuturi (și începutul vieții lor digitale, dar și începuturile existenței lor propriu-zise) în limba engleză.
Generația Z nu folosește semne de punctuație și nici litere majuscule.
Credit foto: Ground Picture/Shutterstock
Mic Dicționar:
Fomo (Fear of missing out) - Când cineva are fomo, se teme că ratează evenimente (alergat în parc, vacanțe, petreceri), adică tot ce vede - pe TikTok și Instagram - că fac alții.
No Cap - for real, pe bune
Flex - să te dai mare, să te lauzi cu ceva.
Ghost - folosit doar ca verb, a ignora mesajele și apelurile cuiva, a te face că nu mai exiști pentru cel pe care îl ignori.
IRL - In Real Life, pentru a preciza că o întâlnire nu are loc pe Zoom, ci în persoană, IRL.
Sus - suspect, suspicios
Extra - exagerat, prea de tot, chiar inutil
Tea - bârfă, iar spill the tea - a bârfi cu alții, a împărtăși un secret suculent.
Bet - OK, sigur, grozav; un răspuns afirmativ, pozitiv.
Addy - adresă
Amirite - Am dreptate?
BBG - poate însemna și baby girl, să îți alinți iubita, dar și Better be going, o formulă de a încheia politicos o conversație.
Body count - numărul de parteneri, de relații al cuiva
Chat - grup, gașcă, grupă, clasă
Cringe - despre o situație sau emoție jenantă, care deranjează
Totes - total, complet
Lista este lungă și probabil în continuă creștere. Să fim doar atenți la semnele și limbajul generației Z!
Un editorial din New York Times, publicat în septembrie 2024, susținea în titlu: Gen Z are regrete.
În 2020, jumătate din omenire folosea cel puțin o platformă social media. Din 2010, aproape toți adolescenții americani stau pe câteva platforme social media, câte cinci ore pe zi, în medie. Un sondaj din SUA, pe un eșantion de 1.006 adulți din generația Z (cu vârste între 18 și 27 de ani) a arătat următoarele:
60% au răspuns că stau cel puțin 4 ore pe zi pe social media.
23% au răspuns că stau mai mult de 7 ore pe zi pe social media.
60% spun că folosirea social media are un impact negativ asupra societății.
32 % spun că folosirea social media are un impact pozitiv asupra societății.
52% spun că utilizarea social media le-a îmbunătățit viața.
29% spun că utilizarea social media le-a dăunat personal.
37% dintre respondenți (și 44% dintre femei) spun că prezența în social media a avut un impact negativ asupra sănătății lor emoționale. Efectele negative date ca exemplu sunt privarea de somn, depresia, expunerea la prădători sexuali, consumul excesiv compulsiv al rețelelor social media.
Întrebați ce platforme și produse și-ar dori să nu fi fost inventate, au răspuns:
34% și-ar fi dorit să nu existe Instagram.
37% și-ar fi dorit să nu existe Facebook.
47% și-ar fi dorit să nu existe TikTok.
50% și-ar fi dorit să nu existe X (Twitter).
21% și-ar fi dorit să nu existe smartphone-ul.
17% și-ar fi dorit să nu existe internetul.
15% și-ar fi dorit să nu existe YouTube.
Credit foto: Nattakorn_Maneerat/ Shutterstock
Ne întoarcem la Alpha
Instagramul e al Milenialilor, Facebookul al boomerilor și generației X, iar TikTokul al generației Z - arată mai multe studii de marketing din SUA și datele adunate de una dintre marelor companii producătoare de filme și entertainment în general de pe continentul nord-american și care a aniversat 30 de ani de Toy Story, 70 de ani de Muppets și 90 de ani ai lui Donald Duck.
Îngrijorată de lipsa de interes a generației Z pentru producțiile și parcurile ei, compania a primit încurajări și consolări: acum sunt atrași de smartphone și influenceri, dar odată ce vor deveni părinți, cei din generația Z se vor întoarce la personajele Disney, împreună cu copiii lor.
Generația Alpha, numită astfel de cercetătorul Mark McCrindle, este cea alcătuită din copiii născuți din 2010 până în prezent. McCrindle consideră că ei sunt copiii generației Y sau frații mai mici ai celor din generația Z, iar cei de azi din generația Alpha, împreună cu cei care se vor naște în 2025 vor fi 2 miliarde - cea mai numeroasă generație din istoria omenirii.
Credit foto principală: View Apart/Shutterstock
***
Surse:
Gen Z Slang 101: How to Converse With the Younger People in The Office (thestoryexchange.org)
2024 Teen Slang Dictionary: Decode Gen Z Lingo (gabb.com)
Honey, I lost the kids: is generation Z done with Disney? | Walt Disney Company | The Guardian
Opinion | Gen Z Has Regrets - The New York Times (nytimes.com)
Boomers, Gen X, Gen Y, Gen Z, and Gen A explained (kasasa.com)
Understanding Generation Alpha - McCrindle
Generation X: Tales for an Accelerated Culture: Coupland, Douglas: 9780312054366: Amazon.com: Books