TikTok a fost una dintre cele mai populare aplicații din India, până când a fost interzisă în 2020. Este o lecție despre ceea ce s-ar putea întâmpla în cazul unei interdicții în SUA.
În urmă cu patru ani, India era cea mai mare piață a TikTok. Aplicația se mândrea cu o bază în creștere de 200 de milioane de utilizatori și cu oportunități care uneori le-au schimbat complet viețile creatorilor de conținut. TikTok părea de neoprit, asta până când tensiunile mocnite de la granița dintre India și China au izbucnit în violențe mortale, scrie BBC.
După conflictul de la frontieră, guvernul indian a interzis aplicația la 29 iunie 2020. Aproape peste noapte, TikTok a dispărut. Însă conturile și clipurile video ale TikTok-ului indian sunt încă online, într-un timp înghețat, când aplicația abia apăruse în postura unui gigant cultural.
Într-un fel, ar putea oferi o avanpremieră a ceea ce s-ar putea ivi la orizont, de pildă, în Statele Unite. În aprilie 2024, președintele Joe Biden a semnat un proiect de lege care ar putea, în cele din urmă, să interzică TikTok în SUA, marcând un nou capitol după ani de amenințări și eșecuri legislative.
Legea cere companiei care deține TikTok, ByteDance, să-și vândă participația la aplicație în următoarele nouă luni, cu o perioadă de grație suplimentară de trei luni. Dacă Byte Dance va refuza, se va confrunta cu o potențială interdicție în țară. ByteDance afirmă că nu intenționează să vândă platforma social media, însă, la 6 decembrie, o curte federală de apel din SUA a respins încercarea companiei de-a anula legea.
Platforma va deveni indisponibilă la 29 ianuarie, deși unii observatori se așteaptă ca acest caz să ajungă la Curtea Supremă, cea mai înaltă autoritate din SUA.
Interzicerea unei aplicații masive de social media ar fi un moment fără precedent în istoria tehnologiei americane, deși, în prezent, soarta TikTok este incertă din cauza iminentei bătălii juridice. Dar experiența indiană arată ce se poate întâmpla atunci când o țară importantă șterge TikTok din smartphone-urile cetățenilor săi.
India nu este nici ea singura țară care a luat această măsură. În noiembrie 2023, Nepalul a anunțat, de asemenea, decizia de-a interzice TikTok, iar Pakistanul a pus în aplicare o serie de interdicții temporare începând din 2020.
Democratizarea
Povestea interdicției TikTok din India arată că utilizatorii se adaptează rapid, dar și că, atunci când TikTok moare, o mare parte din cultura sa moare odată cu aplicația.
Sucharita Tyagi, un critic de film stabilit în Mumbai, își crescuse contul la 11.000 de urmăritori atunci când TikTok a fost eliminată, unele dintre videoclipurile sale adunând milioane de vizualizări.
„TikTok a fost ceva uriaș. Oamenii dansau în toată țara, făceau scenete, postau despre cum își organizează gospodăria în orășelul lor de pe dealuri”, spune Tyagi. „Un număr uriaș de oameni au avut brusc această expunere care le-a fost întotdeauna refuzată, dar acum era posibilă.”
Aplicația a fost un fenomen datorită modului în care algoritmul său a oferit oportunități utilizatorilor indieni din mediul rural, care au reușit să găsească un public și chiar să atingă statutul de celebritate, ceea ce nu era posibil cu alte aplicații.
„A democratizat pentru prima dată crearea de conținut”, spune Prasanto K Roy, scriitor și analist de tehnologie din New Delhi. „Am început să vedem o mulțime de oameni din mediul rural, destul de jos pe scara socio-economică, care nu ar fi visat niciodată să aibă un public sau să facă bani din asta. Nu exista nimic asemănător în materie de videoclipuri hiper-locale.”
TikTok are o semnificație culturală similară în SUA, unde înfloresc comunitățile de nișă și un număr de creatori și întreprinderi își bazează existența pe aplicație. Este un tip de succes mai puțin răspândit pe alte platforme social media. Instagram, de exemplu, este în general destinată mai mult consumului de conținut de pe conturi cu un număr mare de urmăritori, în timp ce TikTok pune un accent mai mare pe încurajarea utilizatorilor obișnuiți să posteze.
Goana după aur
Atunci când TikTok a devenit offline în India, guvernul a interzis alte 58 de aplicații chinezești, inclusiv unele care cunosc în prezent o creștere a popularității în SUA, cum ar fi aplicația de cumpărături de modă Shein. Pe măsură ce anii au trecut, India a interzis alte peste o sută de aplicații chinezești, deși negocierile au readus recent online o versiune indiană a Shein.
Același lucru s-ar putea întâmpla și în SUA. Noua lege stabilește un precedent și creează un mecanism prin care guvernul american poate scăpa de alte aplicații chinezești. Preocupările în materie de confidențialitate și securitate națională exprimate de politicieni în legătură cu TikTok s-ar putea aplica și la o serie de alte companii.
Iar atunci când o aplicație populară este eliminată, altele pot încerca să umple golul. „Imediat ce TikTok a fost interzisă, s-a deschis o oportunitate de miliarde de dolari”, spune Nikhil Pahwa, analist indian de politici în domeniul tehnologiei și fondator al site-ului de știri MediaNama. „Mai multe întreprinderi indiene nou-înființate s-au lansat pentru a umple golul”.
Luni de zile, presa tehnologică indiană a fost inundată cu știri despre aceste noi companii indiene de social media, cum ar fi Chingari, Moj și MX Taka Tak. Unele au avut succes inițial, atrăgând foste vedete TikTok pe platformele lor și obținând investiții și chiar sprijin guvernamental. Acest lucru a împărțit piața socială indiană în tabere diferite, pe măsură ce noile aplicații se luptau pentru dominație, dar acea goană după aurul TikTok n-a durat mult.
În august 2020, Instagram a lansat un flux video numit Reels, la doar câteva luni după interzicerea TikTok. YouTube i-a urmat exemplul cu Shorts, o lună mai târziu. Instagram și YouTube erau deja înrădăcinate în India, iar noile start-up-uri nu aveau nicio șansă.
„Au existat foarte multe zvonuri despre alternativele TikTok, dar majoritatea au dispărut”, spune Prateek Waghre, director executiv al Internet Freedom Foundation, un grup indian de advocacy. „În cele din urmă, cel care a beneficiat cel mai mult a fost probabil Instagram.”
Tranziția post-TikTok
Cu toate acestea, utilizatorii și experții care au discutat cu BBC spun că ceva s-a pierdut în tranziția post-TikTok. Poate că Instagram și YouTube au preluat traficul TikTok, dar aplicațiile nu au recreat euforia TikTok-ului indian.
„TikTok a fost o specie relativ diferită de bază de utilizatori în ceea ce privește creatorii”, spune Pahwa. „Aveai fermieri, zidari și oameni din orașe mici care încărcau videoclipuri pe TikTok. Acest lucru nu se întâmplă la fel de des pe YouTube Shorts și Instagram Reels. Mecanismul de descoperire al TikTok a fost foarte diferit.”
Dacă TikTok va fi interzis în SUA, peisajul social media american ar putea urma o cale similară cu cea a Indiei. La patru ani de la interdicție, Instagram și YouTube s-au impus deja ca o casă de producție pentru videoclipurile scurte. Chiar și LinkedIn experimentează cu un feed video în stil TikTok.
Concurenții aplicației au demonstrat că nu trebuie să recreeze cultura TikTok pentru a avea succes. Este posibil, dacă nu chiar probabil, ca conținutul hiper-local și de nișă din America să dispară, la fel cum s-a întâmplat în India. De fapt, ramificațiile culturale în SUA ar fi mult mai semnificative. Aproape o treime dintre americanii cu vârste cuprinse între 18 și 29 de ani își primesc știrile de pe TikTok, potrivit Pew Research Center.
Statele Unite au mai puțini utilizatori TikTok decât cei 200 de milioane pe care îi avea India în perioada sa de glorie, dar în India trăiesc 1,4 miliarde de oameni. TikTok ar avea 170 de milioane de utilizatori în SUA, mai mult de jumătate din populația țării.
„Când India a interzis TikTok, aplicația nu era mastodontul care este acum”, spune Tyagi. „S-a transformat într-o revoluție culturală în ultimii câțiva ani. Cred că interzicerea ei acum în America ar avea un impact mult mai mare.”
Spre deosebire de modul în care a reacționat la interdicția din India, de data aceasta TikTok a promis o luptă juridică împotriva noii legi a guvernului american, o luptă care ar putea ajunge până la Curtea Supremă a SUA. TikTok ar fi putut lansa o contestație juridică similară împotriva interdicției din India, dar a ales să nu o facă.
„Companiile chineze au motive întemeiate când ezită să meargă în fața instanțelor din India împotriva guvernului indian”, spune Roy. „Nu cred că le-ar atrage simpatia.”
Interdicția din India a fost, de asemenea, imediată, intrând în vigoare în câteva săptămâni. Viitoarea contestație juridică a TikTok în SUA ar putea bloca legea ani în șir și nu există nicio certitudine că legislația va rezista unei bătălii în instanță.
Iminența unui război comercial
De asemenea, există un pericol mult mai mare ca o interdicție TikTok în SUA să declanșeze un război comercial. „Cred că există o posibilitate clară de reciprocitate din partea Chinei”, spune Pahwa.
China a condamnat India pentru interzicerea TikTok, dar nu a existat nicio ripostă evidentă. Nu aceeași va fi situația și-n cazul Statelor Unite.
Există numeroase motive pentru răspunsul Chinei la interdicția indiană. Unul dintre ele este faptul că industria tehnologică din India este practic inexistentă în China.
Industria tehnologică americană, pe de altă parte, oferă o mulțime de oportunități pentru un atac reciproc.
China și-a exprimat deja intenția de-a „șterge America” și de-a înlocui tehnologia americană cu alternative interne. O interdicție TikTok ar putea intensifica această bătălie.
Sursă foto: BongkarnGraphic / Shutterstock.com