Fotografii Andrei Marcu, Andreea Macri, Catalin Rudolf, Cristian Crisbășan, Emma Brahaș, Francisc Mraz Ferkó, Horia Manolache, Ionut Macri, Nora Agapi, Nedim Amin, Marian Sterea, Miluta Flueras, Marius Samoila, Sodiq Adelakun Adekola, Sorin Onișor și Vlad Eftenie îşi propun să analizeze în ce fel fotografia schimbă percepția privitorului asupra unui anumit eveniment sau unei anumite persoane.
Această artă a avut întotdeauna o arie de fascinație, prin capacitatea ei de a surprinde imperceptibilul, efemerul și există chiar cazuri de oameni ce au renunțat la stabilitatea unei slujbe „tradiționale” pentru a-și urma această pasiune.
Fotografia oferă senzația proximității și îi apropie pe oameni de evenimentele globale. În anumite împrejurări, a vedea înseamnă a crede.
Fotografia devine un instrument de educație vizuală. Și poate nu întâmplător, în ultimii ani, au loc tot mai multe întâlniri între fotografii experimentați și pasionați începători, trecând granița unor simple dezbateri, impunându-se ca un forum al descifrării sentimentelor și conceptualizării vizuale a realității.
Rolul fotografiei în viețile noastre s-a modificat foarte mult de-a lungul timpului. De la ceva preţios, consemnarea unui eveniment din familie, o adevărată istorie personală spusă în imagini, acum fotografia a devenit marcă de schimb pe reţelele de socializare. Nu mai există acelaşi discernământ în alegerea subiectului de fotografiat, deci efectul imaginilor pare cu atât mai diminuat.
De multe ori, fotografia, din „instantaneu de viață”, ajunge să fie o adevărată epopee în mâinile fotografului.
Imaginile pot emoționa într-atât încât să schimbe percepția oamenilor: motivându-i să fie revoltați împotriva sărăciei, a războiului, a nedreptăților sociale, dar în același timp și să aprecieze momentul prezent, frumusețea imediată, și mai ales să simpatizeze cu anumite persoane, deși nu le cunoaște.
Ca și scrisul, fotografia este folosită în lumea de azi în cele mai diferite chipuri de la proces-verbal de constatare până la poem de fină subtilitate și elevație. Dar spre deosebire de scris, ea produce imagini concrete cu o mare putere de persuasiune. Iar în lumea de azi, copleșită de contradicții și semne de întrebare, se simte nevoia unui mijloc de expresie care să domine prin calitate.
Filozoful german Walter Benjamin a fost cel care a zis că în viitor, analfabet nu va fi cel care nu știe să citească un text, ci acela care nu știe să citească o imagine.
O imagine poate schimba perspectiva cuiva ?
A vedea viața, a vedea lumea, a fi martorul ocular al marilor evenimente, a urmări fețele celor săraci și gesturile celor mândri, a vedea lucruri neobișnuite, armate, a vedea rezultatul muncii omului, picturile sale, a vedea lucrurile la mii de mile depărtare, lucrurile ascunse de ziduri și din interiorul odăilor, impune întrebarea dacă este oare real ceea ce ochiul liber nu poate vedea. Ce este mai important? Adevărul sau impresia de adevăr?
Mulțumim celor care ne-au sprijinit în realizarea filmărilor:
Muzeul Național de Artă al României
Palatul Șuțu –Muzeul Municipiului București
Echipa TVR:
Editor de imagine: Cornel Tudorache
Operatori: Andrei Coruț, Mihai Buzura, Claudiu Petringenaru, Marius Nechita, Răzvan Chiriac, Doru Iacovesu, Marian Oprea, Dan Gheorghe
Ilustrația muzicală: Camelia Vasile
Postprocesare sunet: Mihnea Ciulei
Sound design: Răzvan Ionescu
Jurnalist: Elena Dinu