În această săptămână, TVR 2 a difuzat patru documentare realizate de jurnaliştii de la Arte France. De la ora 19:00, am călătorit în Australia, Guyana franceză, Rwanda şi Tanzania.
Marţi 29 septembrie: Spitalele pentru ursuleţii koala
Din cauza secetei şi a căldurii verii australiene, incendiile distrug anual mii de hectare de pădure de eucalipt. Prinse în capcană, nenumărate animale pier în flăcări. Printre ele şi ursuleţi koala - al căror număr este în continuă scădere. Alături de canguri, sunt marsupialele cele mai cunoscute din Oceania.
Mulţi australieni se luptă pentru salvarea fiecărui exemplar al acestor paşnice fiinţe arboricole. În clinici specializate, veterinari şi voluntari îngrijesc micuţii koala înainte de a-i readapta la mediul lor natural. (L’hôpital des Koalas, Franţa-Germania, 2013)
Miercuri, 30 septembrie: Guyana franceză - Soldaţii din infernul verde
Avanpostul Europei în America de Sud este Guyana franceză, o regiune de dimensiunea Portugaliei, situată între Brazilia şi Surinam, şi acoperită în proporţie de 90% de pădure ecuatorială.
Aici – la o temperatură de 30 de grade la umbră şi umiditate 90% - se antrenează anual peste 2.000 de soldaţi, Printre ei, 800 sunt membri ai Legiunii Străine, veniţi din toată lumea. Majoritatea acestor legionari încearcă să fugă şi să uite fosta lor viaţă. (Guyane, l'enfer vert des legionnaires, Franţa-Germania, 2010)
Joi, 1 octombrie: Rwanda – Ţară a femeilor
În zilele noastre, Rwanda nu mai este cea mai săracă ţară din Africa şi s-a stabilizat din punct de vedere politic. Această evoluţie se datorează femeilor rwandeze, care au ajutat la progresul economic şi au contribuit la reconcilierea dintre etnicii tutsi şi hutu.
Echipa 360°-Géo merge pe urmele câtorva figuri emblematice ale acestei renaşteri timide. (Le Rwanda aux femmes, Franţa-Germania, 2010)
Sâmbătă 3 octombrie: Vasul centenar de pe Lacul Tanganyika
Lacul Tanganyika fără vasul Liemba ar fi de neconceput. De peste 20 de ani, căpitanul Titus Benjamin conduce acest bătrân pachebot. Vasul a fost construit acum aproape un secol la Meyerwerft, un şantier naval din Papenburg, în nordul Germaniei. Botezat atunci Graf von Götzen, era folosit pentru a transporta mărfuri şi trupe.
Acum, fără acest vapor, nu s-ar putea efectua niciun fel de transport pe lacul Tanganyika, cel mai lung lac de apă dulce din lume. La fiecare două săptămâni, acest vas vechi se aruncă în larg pentru călătoria care durează cinci zile şi patru nopţi, asta în cel mai bun caz. Echipa 360°-Géo urmăreşte acest cabotaj incredibil, între Tanzania şi Zambia. (Le navire centenaire de Tanganyika, Franţa-Germania, 2012)