Absenţi: Sorin Hobana (şedinţele din 13 şi 15 iulie); Ion Stavre (20 iulie)
Invitaţi: Dana Deac, director Departamentul TVR1 (şedinţa din 13 iulie);
Titi Dincă, director Direcţia Artistică şi Producţie (15 iulie);
Monica Ghiurco, coordonator Departamentul Social-Politic-Economic (20 iulie).
Ordinea de zi:
1. Autosesizarea Comisiei de Etică şi Arbitraj privind „Ediţia specială" difuzată pe TVR 1 în 16 iunie a.c., emisiune în urma căreia CNA a decis în 24 iunie amendarea SRTv pentru încălcarea „principiul imparţialităţii şi al echilibrului".
Concluzii:
Întrucât domnul Sorin Burtea, producătorul şi moderatorul „Ediţiei speciale" sancţionate de C.N.A., a declinat invitaţia de a-şi prezenta punctul de vedere în faţa Comisiei de etică şi arbitraj, analiza cazului s-a bazat exclusiv pe vizionarea înregistrării emisiunii în cauză, pe studierea unor documente interne (proceduri, corespondenţă), precum şi pe răspunsurile şi explicaţiile primite din partea responsabililor departamentelor TVR implicate în programarea, producţia şi difuzarea emisiunii menţionate.
În urma audierii celor care au acceptat invitaţia la discuţii, Comisia a reţinut următoarele informaţii şi opinii relevante pentru cazul analizat:
Monica Ghiurco, coordonator Departamentul Social-Politic-Economic
• declară că, deşi membrii echipei care a realizat „Ediţia specială" din 16 iunie se află în subordinea sa, nu a fost consultată în ceea ce priveşte conţinutul emisiunii, invitaţii şi temele abordate;
• nu-şi aminteşte ca la Consiliul de Programe din 16 iunie, ora 11, să fi fost abordat subiectul unei ediţii speciale, deşi nu exclude această posibilitate; susţine însă că în mapa pentru şedinţă nu a existat nici un document care să se refere la această modificare de program;
• afirmă că a aflat de decizia realizării ediţiei speciale în aceeaşi zi, între orele 13 şi 14, când a primit pe e-mail notificarea modificării programului TVR1;
• spune că imediat i-a solicitat telefonic informaţii domnului Sorin Burtea, care a asigurat-o că „n-ai nici o treabă, ne ocupăm noi de tot, s-a ocupat Mura (Mura Frânculescu, consilier PDG şi coordonator TVR3) de tot."
• afirmă că a refuzat să semneze fişa de emisie a „Ediţiei speciale" în calitate de responsabil editorial deoarece, cu excepţia moderatorului, structura pe care o conduce a fost „ocolită" în realizarea programului;
• din motivele invocate mai sus, consideră abuzivă menţionarea pe genericul emisiunii, în calitate de structură producătoare, a Departamentului Social-Politic-Economic;
• având în vedere conţinutul „Ediţiei speciale" din 16 iunie, apreciază ca justificată sancţiunea acordată în 26 iunie de către CNA, opinie pe care a comunicat-o în scris şi conducerii SRTv;
• spune că la nivelul responsabililor editoriali din SRTv nu s-a făcut nici o analiză a argumentelor prezentate de CNA în decizia de sancţionare.
Dana Deac, director Departament TVR1
• afirmă că, potrivit procedurilor, a primit din partea Direcţiei Programe solicitarea de a acorda spaţiu unei ediţii speciale în ziua de 16 iunie, fără să fie însă informată asupra tematicii emisiunii şi a invitaţilor; în lipsa domnului Horia Romanescu, aflat în concediu, solicitarea s-a făcut prin delegaţie de către domnul Titi Dincă, directorul Direcţiei Artistice şi Producţie;
• spune că a prezentat modificarea de grilă în Consiliul de Programe din 16 iunie, unde aceasta a fost avizată;
• spune că a acceptat să semneze fişa de emisie a ediţiei speciale pentru că i s-a invocat absenţa din TVR a coordonatorului departamentului editorial;
• afirmă că nu este prima oară când canalul nu este informat în privinţa invitaţilor unei emisiuni, lucru care i se pare anormal;
• consideră că SRTv nu are argumente temeinice să conteste decizia de sancţionare dată de CNA , poziţie pe care şi-a exprimat-o în scris la solicitarea conducerii SRTv;
• spune că după amendarea SRTv de către CNA nu a participat la nici un fel de analiză sau dezbatere a cazului la nivel managerial.
Titi Dincă, director Direcţia Artistică şi Producţie
• afirmă că a „pus pe masa Consiliului de Programe" realizarea unei ediţii speciale consacrate Legii de funcţionare a SRTv, ca urmare a unei propuneri venite din partea domnului Sorin Burtea;
• spune că a solicitat canalului TVR1 să aloce spaţiu pentru ediţia specială în baza delegării atribuţiilor administrative ale directorului de Programe, în absenţa acestuia;
• consideră că subiectul „Ediţiei speciale" din 16 iunie este suficient de important încât TVR să-i dedice „o serie de emisiuni"; în acelaşi timp, observă că, deşi TVR a avut „contribuţii importante" la proiectul de lege, nu a fost invitată la dezbaterile din Parlament pe marginea acestui subiect;
• este de părere că responsabilitatea pentru conţinutul editorial al unei emisiuni aparţine în primul rând realizatorului; totodată, se pronunţă pentru respectarea procedurilor interne care prevăd informarea prealabilă a şefilor ierahici în legătură cu tema şi invitaţii emisiunilor;
• nu vrea să se pronunţe asupra justeţei sancţiunii primite de TVR, dar apreciază că „CNA s-a cam pripit", în condiţiile în care nu a existat „o notificare din partea celui lezat"(doamna Raluca Turcan), care ar fi putut face uz de dreptul la rectificare sau la replică;
Pornind de la elementele prezentate mai sus, Comisia de etică şi arbitraj a ajuns la următoarele concluzii:
1. Prin poziţia sa critică tranşantă faţă de proiectul de modificare a Legii privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune, domnul Sorin Burtea s-a îndepărtat de exigenţele rolului de moderator. Atitudinea profesională a domniei sale contravine prevederilor articolului 5 din Statutul ziaristului din SRTV:
„Ziaristul din televiziunea publică (...) va folosi, în toate situaţiile litigioase, de natură politică sau socială, principiul echidistanţei şi al imparţialităţii."
2. Deşi în emisiune s-a vorbit despre o un demers legislativ controversat, la dezbatere nu au fost invitaţi susţinători ai ideii modificării Legii de funcţionare a SRTv; deşi profund incorect, faptul că reprezentanţii televiziunii publice nu au fost invitaţi la dezbaterea din Parlament a proiectului legislativ nu justifică un comportament la fel de condamnabil din partea realizatorului TVR, care a încălcat astfel obligaţiile stipulate în articolul 9 din Statut:
„În prezentarea unei dispute de opinii, ziaristul din televiziunea publică va asigura prezenţa părţilor implicate."
3. Domnul Sorin Burtea a sugerat în cadrul emisiunii că cei „aproape două sute de jurnalişti" din TVR, semnatari ai „Apelului" pentru modificarea Legii de funcţionare a SRTv, ar susţine fără rezerve proiectul legislativ propus de doamna deputat Raluca Turcan, ceea ce este inexact şi creează confuzie în legătură cu scopul demersului respectiv. Pe de altă parte, în condiţiile în care acuzaţiile formulate în lipsă la adresa iniţiatorului proiectului de lege nu au primit replică în timpul emisiunii, interesul public şi deontologia profesională ar fi obligat la prezentarea, într-o ediţie ulterioară, a poziţiei persoanei criticate. Faptele menţionate reprezintă încălcări ale articolului 13 din Statutul ziaristului:
„Ziaristul din televiziunea publică va face o distincţie netă între informaţie şi opinie pentru a nu influenţa în mod partizan judecăţile de valoare ale publicului şi va aplica principiul corectitudinii în cazul informaţiei şi al onestităţii în cazul opiniei. Nu se vor aduce acuzaţii fără să se ofere posibilitatea celui învinuit de a-şi exprima punctul de vedere."
4. Pe lângă abaterile de la etica profesională semnalate mai sus, CEA a mai constatat următoarele:
- nu a putut fi identificată implicarea Direcţiei Editoriale în realizarea emisiunii în cauză, deşi această structură are printre principalele responsabilităţi „respectarea regulilor fundamentale ale jurnalismului de televiziune" şi „respectarea deontologiei profesionale" (vezi Caietul de sarcini al Direcţiei Editoriale, cap.III, Sarcini); mai mult, singurul decident editorial din fluxul de producţie (coordonatorul Departamentului Social-Politic-Economic), care ar fi trebuit să aprobe sumarul emisiunii şi lista de invitaţi, susţine că nu a fost consultat în prealabil;
- argumentul timpului prea scurt în situaţia creată de difuzarea unei ediţii speciale aprobată în Consiliul de Programe în chiar ziua difuzării (16 iunie) este discutabil, din moment ce nota de modificare a programului emisă de TVR1 la solicitarea domnului director Titi Dincă este datată 12 iunie, aceeaşi dată pe care o poartă şi comunicarea către presă a modificării grilei;
- în acelaşi sens, este de neînţeles de ce comunicarea internă a listei iniţiale de invitaţi s-a făcut cu doar câteva ore înaintea emisiei, la mai bine de o zi de la începerea difuzării pe post a promo-ului emisiunii (15 iunie, ora 10.00);
- în condiţiile în care atât conducerea canalului TVR1, cât şi cea a departamentului editorial consideră ca justificată amendarea SRTv de către CNA, devine evidentă necesitatea stabilirii responsabilităţilor în acest caz.