Ordinea de zi:
1.Autosesizarea Comisiei de Etică şi Arbitraj din 10 mai a.c. pe tema informaţiilor de presă privind un presupus şantaj politic la adresa Preşedintelui-Director General al TVR, Alexandru Lăzescu;
2.Sesizarea din 13 mai a domnului Claudiu Lucaci, care reproşează lipsa de reacţie a conducerii TVR faţă de acelaşi scandal mediatic care, prin invocarea numelui său, i-a lezat reputaţia şi drepturile profesionale.
Concluzii
În condiţiile în care atât domnul Alexandru Lăzescu, cât şi domnul Dan Radu nu au răspuns invitaţiei de a participa la o discuţie lămuritoare cu membrii Comisiei (fostul Preşedinte - Director General ignorând şi propunerea ulterioară de a prezenta în scris un punct de vedere), analiza cazului s-a bazat exclusiv pe relatările de presă şi pe răspunsurile primite în timpul audierii domnului Claudiu Lucaci. În baza acestora, Comisia de Etică şi Arbitraj a constatat că:
Având în vedere cele prezentate mai sus, Comisia de Etică şi Arbitraj a ajuns la următoarele concluzii:
1. Lipsa oricărei reacţii a Preşedintelui-Director General al TVR în faţa unor alegaţii extrem de grave - un presupus şantaj politic care l-ar fi vizat personal - a permis perpetuarea suspiciunilor într-un scandal generat de informaţii care, deşi neconfirmate şi neasumate de nimeni, dăunează televiziunii publice. În acelaşi timp, scandalul mediatic creat pune la îndoială buna-credinţă a realizatorului Claudiu Lucaci, un angajat a cărui capacitate profesională pare să fi fost bine apreciată de domnul Alexandru Lăzescu.
Considerăm că Preşedintele-Director General al TVR - a cărui funcţie este asimilată categoriei ziariştilor de televiziune - avea datoria de a prezenta propria versiune asupra faptelor printr-o declaraţie publică promptă, explicită şi responsabilă, în beneficiul adevărului, al instituţiei şi al angajaţilor acesteia, aşa cum prevede Statutul ziaristului din SRTv:
Art. 26: "Ziaristul din televiziunea publică are datoria (...) de a proteja imaginea Societăţii, atât prin activităţile sale profesionale, cât şi prin prestaţiile sale din afara acesteia.(...)"
Atragem totodată atenţia că, potrivit art. 6 din Statut, ziaristul din TVR are nu doar "obligaţia de a refuza orice ingerinţă şi presiune politică, socială sau economică", ci şi pe aceea de a semnala "orice tentativă de acest gen".
2. Prin comentariile publicate în "Evenimentul zilei", domnul Dan Radu sugerează - fără să indice fapte, nume sau alte dovezi - că demiterea sa de către Consiliul de Administraţie ar fi avut la bază raţiuni politice. Directorul demis se arată extrem de critic faţă de PSD, partid pe care-l consideră vinovat de desfiinţarea abuzivă a funcţiei sale, deşi decizia respectivă a fost susţinută de 10 din cei 13 membri ai consiliului.
Conţinutul afirmaţiilor ale jurnalistului Dan Radu contravine exigenţelor stabilite de Statutul ziaristului din SRTv:
Art.11: "Ziaristul din televiziunea publică nu va calomnia, nu va injuria şi nu va defăima persoane şi instituţii"
În acelaşi timp, aprecierile publice cu caracter politic ale domnului Dan Radu intră în contradicţie cu prevederile Codului de conduită pentru angajaţii şi colaboratorii TVR, considerat clauză a Contractului individual de muncă al personalului de specialitate şi al celui de conducere din televiziunea public.
3. Comisia de Etică şi Arbitraj împărtăşeşte preocuparea Agenţiei de Monitorizare a Presei ActiveWatch pentru credibilitatea Departamentului de ştiri din TVR. De altfel, considerăm că unul dintre rosturile Statutului ziaristului din SRTv - document normativ la a cărui respectare avem obligaţia să veghem - este creşterea încrederii telespectatorilor în programele TVR şi în realizatorii acestora.
În acelaşi timp, Comisia de Etică şi Arbitraj are datoria să se pronunţe nu doar în cazurile în care jurnaliştii se abat de la normele deontologice, ci şi atunci când le sunt încălcate drepturile profesionale, aşa cum sunt acestea stipulate în Statut şi în celelalte regulamente interne. În acest sens, atragem atenţia că Statutul ziaristului, care-i include în această categorie şi pe membrii Comitetului Director, stabileşte la articolul 3 situaţiile de incompatibilitate. Astfel, nu pot face parte din categoria ziariştilor de televiziune, pe lângă persoanele cu aparteneţă politică, "persoanele care sunt salariate sau fac parte din organismele de decizie ale statului sau din alte instituţii direct dependente de puterile publice". După cum se observă, nu există nicio interdicţie pentru cei care au deţinut de-a lungul timpului una din poziţiile descrise mai sus.
În consecinţă, putem fi de acord cu domnul Mircea Toma în sensul sporirii exigenţelor în materie de incompatibilităţi cu calitatea de ziarist în televiziunea publică, cu condiţia ca orice restricţie suplimentară să devină normă transparentă - cunoscută şi asumată de către toţi jurnaliştii din TVR, indiferent de poziţia deţinută.
În lipsa unei astfel de reglementări nu putem decât să asistăm la situaţia discutabilă - inclusiv din punct de vedere etic - în care un jurnalist care îndeplineşte condiţiile legale şi nivelul de competenţă pentru a promova într-o funcţie este depunctat în concurs pe baza unui criteriu subiectiv instituit ad-hoc, numit "percepţie publică". Şi asta în condiţiile în care încălcări grave ale Statutului ziaristului din TVR, constatate ca atare şi făcute publice de Comisia de Etică şi Arbitraj (vezi concluziile din 13 martie 2007) , îi sunt trecute cu vederea atât contracandidatului, cât şi şefului comisiei de concurs.