ADVERTORIALE
Află de la experții agregatorului de joburi Jooble cum să îți alegi locul de muncă potrivit, să stabilești limite și să îți gestionezi timpul pentru a preveni burnout-ul și a te bucura de viață!
Într-o realitate în care joburile sunt din ce în ce mai solicitante, iar timpul liber pare tot mai limitat, găsirea echilibrului între muncă și viața personală este absolut vitală pentru sănătatea fizică, mentală și emoțională. Fie că ești abia la primul job sau ai deja o carieră bine definită, acest echilibru te va ajuta să îți menții productivitatea pe termen lung, dar și să fii împlinit în viața privată. Iată câteva sfaturi practice de la experții agregatorului de joburi Jooble, care te vor ajuta să îți gestionezi mai bine timpul și să previi burnout-ul.
1. Alege un loc de muncă mai potrivit cu stilul tău de viață
Primul pas spre un echilibru muncă-viață personală, este chiar de alegerea locului de muncă. Dacă te afli acum în procesul de căutare a unui job, este important să alegi un post vacant care îți va permite să îți menții rutina zilnică. Înainte să accepți orice job, pune-ți următoarele întrebări:
• Compania oferă un program flexibil?
• Există oportunități de lucru remote sau hibrid?
• Cultura organizațională încurajează echilibrul între muncă și viața personală?
2. Stabilește-ți limite clare între timpul de lucru și timpul personal
Acum când tot mai mulți oameni lucrează de acasă, granițele dintre job și viața personală devin tot mai neclare. Astfel, trebuie să îți stabilești singur niște limite stricte în acest sens, pentru a preveni ca munca să îți invadeze timpul liber:
• Organizează un program fix - asigură-te că ai ore clare de început și sfârșit a muncii.
• Deconectează-te - după terminarea programului, evită să mai verifici e-mailuri sau mesaje legate de serviciu.
• Creează un spațiu dedicat muncii - dacă lucrezi de acasă, amenajează un loc dedicat lucrului, astfel încât să poți delimita clar zona profesională de cea personală.
3. Prioritizează-ți sarcinile
Adesea, volumul de muncă poate deveni copleșitor dacă nu este gestionat corect. Pentru a menține echilibrul, învață să îți organizezi timpul eficient:
• Fă o listă de priorități – începe-ți ziua cu cele mai importante sarcini, lasă-le pe cele mai puțin prioritare la final.
• Spune „nu” atunci e cazul - dacă accepți absolut orice, ajunge rapid la suprasolicitare. Învață să refuzi politicos sarcinile care nu sunt prioritare sau care depășesc posibilitățile și disponibilitatea ta.
• Automatizează și simplifică tot ce poți - pentru sarcinile repetitive, folosește instrumente digitale sau procese care îți economisesc timpul.
4. Acordă-ți timp pentru relaxare și hobby-uri
Un echilibru sănătos între muncă și viața personală înseamnă inclusiv să îți faci timp pentru activitățile care te relaxează și îți aduc bucurie. Indiferent cât de ocupat ești la job, nu uita de importanța momentelor de relaxare:
• Programează-ți activități de recreere, cum ar fi mersul la sală, cititul sau întâlnirile cu prietenii, la fel cum ai programa o întâlnire de muncă.
• Încearcă un hobby nou, precum gătitul, pictura sau grădinăritul, pentru a te deconecta complet de stresul de la lucru.
• Pe parcursul zilei de muncă, ia pauze scurte pentru a te întinde, a respira adânc sau a face o plimbare.
5. Cere ajutor și suport atunci când ai nevoie
Dacă simți că volumul de muncă devine copleșitor sau că echilibrul dintre muncă și viața personală este afectat, nu ezita să ceri ajutor:
• Dacă simți că sarcinile de lucru sunt prea numeroase, discută cu superiorul tău despre priorități sau despre posibilitatea de a redistribui anumite taskuri.
• De multe ori, colegii te pot ajuta să gestionezi mai bine proiectele dificile.
• Multe companii oferă și programe de suport, precum consilierea psihologică sau training-uri pentru gestionarea stresului.
6. Evită suprasolicitarea și burnout-ul
Burnout-ul este o problemă tot mai frecventă în rândul angajaților care nu reușesc să mențină un echilibru între muncă și viața personală. Pentru a preveni acest lucru:
• Folosește-ți zilele de concediu, pentru a te deconecta complet de job și a te relaxa.
• Oboseala constantă, iritabilitatea și lipsa concentrării sunt semne clare ale suprasolicitării. Dacă le observi, acordă-ți timp pentru odihnă.
• Ignorarea stresului sau a oboselii poate duce la probleme de sănătate pe termen lung.
7. Alege cu mai multă grijă următorul job
Dacă simți că locul actual de muncă nu îți permite să menții acest echilibru sănătos dintre muncă și viața personală, poate că a venit momentul să analizezi și alte oportunități. Piața muncii oferă în permanență o mulțime de posturi vacante, iar alegerea unui job nou care să îți respecte nevoile îți poate transforma viața într-un mod benefic.
Credit foto: www.pexels.com