Documentarul „Fabrica de 10”, sub genericul „Adevăruri despre trecut”, realizat de Irina Luca, a intrat în culisele sportului cu cele mai multe medalii olimpice din epoca dictaturii comuniste. S-a difuzat la TVR1, în 20 şi 27 octombrie. | VIDEO
Din 6 octombrie, seria de documentare istorice, cu subiecte și mărturii despre ceea ce a însemnat viața noastră în comunism ne-a propus ediţii în premieră la TVR 1.
Pe 20 şi 27 octombrie, emisiunea „Adevăruri despre trecut” a pătruns în lumea închisă a gimnasticii de performanță.
„În epoca dictaturii comuniste, gimnastica, sportul cu cele mai multe medalii olimpice era, pentru privitori, prilej de mândrie și bucurie națională. Când admiram săriturile incredibile, grația, concentrarea gimnastelor și ascultam emoționați Imnul României, nu bănuiam abuzurile din spate. Astăzi, povești despre înfometare, bătăi, jigniri, antrenamente istovitoare încep sa iasă la iveală”
„Cred că am iertat foarte mult din ce s-a întâmplat atunci, dar nu uit”, a mărturisit Georgeta Gabor, fostă gimnastă care a făcut parte din Lotul Olimpic de la Montreal.
Georgeta Gabor Antohi
După ce a studiat arhivele Securității și ale Ministerului de Externe, cele 36 de volume din Dosarul „Problema Sport”, istoricul Stejărel Olaru a scris cartea „Nadia și Securitatea”, povestea păienjenișului de informatori și decidenți politici din jurul sportivei.
Stejărel Olaru, istoric
Întrebat cât de politizată era gimnastica în România, Stejărel Olaru răspunde: „Totul era politizat, nu doar gimnastica. Așa era construit sistemul. Gândiți-vă că Ceaușescu ajunsese să indice câte medalii să câștige un sportiv sau o echipă care participa la un campionat internațional. Am aflat, de exemplu, că la sfârșitul anilor ’70, Elena Ceaușescu obișnuia să indice ca Nadia să aducă „vreo 2 - 3 medalii de aur”. Atâta timp cât sportul facea excelență, nu numai în gimnastică, ci şi în fotbal, tenis, handbal, Nicolae şi Elena își dădeau cu părerea, iar părerea lor se transforma în obiectiv politic”.
George Gorgoi, antrenor
Pentru „Fabrica de 10”, documentarul pe care TVR 1 l-a difuzat în două părți în emisiunea „Adevăruri despre trecut”, Irina Luca a stat de vorbă cu foste gimnaste olimpice și antrenori.
Florea Ştefănescu, antrenor
Anca Grigoraş
Iar dacă pentru Anca Grigoraș, acum Președintă a Comitetului Tehnic Feminin al „European Gymnastics”, „gimnastica a fost o mare familie”, pentru Georgeta Gabor, a fost un lung șir de abuzuri: „Când te coborai de pe podium și te urcai în mașină, intrai în aceeași rutină: la fel n-am mâncat în seara aceea. (...) Te cântărea de două ori, de trei ori pe zi, de 4 ori. Și dacă beai o gură de apă, era normal ca 5 grame să se vadă (…) Nu ținea nimeni cont de noi, nu te întreba nimeni dacă ți-e rău sau ți-e bine, dacă iți dorești sau nu îți dorești ceva, dacă ești sănătos sau nu… Nu, tu erai bun pentru a obține niște rezultate. Și a culege alții niște lauri.
Fiecare, cumva, eul îl avea satisfăcut. Fiecare dintre cei din jurul nostru. De la părinți, profesori, antrenori, conducători. Fiecare, la un anumit nivel, a primit ceva pentru rezultatele astea”.
Katy Szabo
Iar poveștile sunt completate, în documentar, de multiplu medialiata la Jocurile Olimpice de vară din 1984 de la Los Angeles, Katy Szabo: „Bătăile făceau parte din program. Cât am fost mică, mă gândesc ca așa o fost sistemul. Dar niciodată nu mi-am pus întrebarea: Oare așa trebuie făcut? Poate era în program. Nu știu”.
„O poveste are întotdeauna trei versiuni” – scrie Nadia Comăneci în autobiografia „Scrisori către o tânăra gimnastă”: „Versiunea ta, a mea și adevărul”.
„Versiunea Nadiei nu apare în documentar. Invitată să vorbească despre ce a însemnat gimnastica românească înainte de 1989, Nadia a răspuns că își amintește foarte puțin, doar anumite participări la competiții internaționale”, precizează Irina Luca, realizatoarea documentarului.
Cele două părți ale documentarului „Fabrica de 10” au fost urmărite sub genericul „Adevăruri despre trecut”, la TVR 1, miercuri, pe 20 şi 27 octombrie, la ora 22.00.
***
Realizator: Irina Luca
Producător: Raluca Rogojină