Silviana Vișan Carter, coautoare a seriei de cărți „ Aruncă zarurile în favoarea voastră ” , coach de parenting și cuplu, a lucrat 13 ani în grădinițe Montessori și afterschool-uri din București . Joaca, emoțiile , respectul, încrederea, aprecierea sunt factori cheie în construirea rela țiilor din familie. De la Silviana aflăm cum poate un copil, prin actorie , creare de povești, pantomimă și yoga râsului , să își dezvolte inteligența emoțională .
Cui se adresează seria de cărți „Aruncă zarurile în favoarea voastră”?
Am publicat primul volum din seria „Aruncă zarurile în favoarea voastră”: „Povestea lui Ce simt acum?”.
Primele trei volume ale acestei serii se adresează profesorilor și trainerilor preocupați de dezvoltarea inteligenței emoționale a copiilor în grădinițe și școli, dar și părinților care doresc să le cultive copiilor gustul pentru povești și să se implice în universul ludic al copiilor.
Primul volum, „Povestea lui Ce simt acum?”, a apărut la editura Adi Center din Iași, urmând să fie scrise în total cel puțin 4 volume.
Ce subiecte abordează această serie?
Subiectul principal al seriei de cărți este emoția! Primele 3 volume reflectă Atelierul de Inteligență Emoțională prin actorie, gândit de mine, care cuprinde jocuri axate pe: inteligență emoțională, improvizație, pantomimă și laughter yoga (yoga râsului).
Prin povești, ce surprind emoții, adulții îi pot ajuta pe copii să își exprime trăiri precum: furia, bucuria, mulțumirea, tristețea, rușinea, vinovăția etc. Seria de cărți vine în sprijinul acestora, oferind și posibilitatea de a învăța cum să improvizeze o poveste din nimic, doar cu ce simt, cum să râdă mai mult și mai ușor. Amintesc și de jocurile de rol din actorie sau jocurile de inteligență și de public speaking, care pot ajuta copiii în gestionarea relațiilor interpersonale.
Silviana Vișan Carter și Emilian Ene
Cine este partenerul tău în acest proiect?
Partenerul meu în acest proiect este Emilian Ene, absolvent al Universității Transilvania din Brașov, cu un doctorat în ingineria materialelor la Facultatea de Știința și Ingineria Materialelor în cadrul aceleași universități din Brașov. A absolvit și el Institutul de Cercetare și Dezvoltare a Excelenței, obținând diplomă de coach acreditat.
Interesat de aspecte ale dezvoltării personale, este instructor de Haka pentru copii, în București. Haka pentru copii este un program unic în țară, desfășurat pornind de la poveștile cu copiii care nu reușesc gestioneze un conflict sau copiii care trăiesc sentimentul de bullying la școală. Haka este un dans, o simfonie a corpului în care diferite părți ale acestuia reprezintă mai multe "instrumente", combinându-se pentru exprimarea curajului, nervozității, bucuriei sau ale altor sentimente.
Cum s-a născut ideea de a da viață acestei serii de cărți? Ce v-a inspirat?
Ideea cărții o aveam de vreo 12 ani, când am fost la un seminar al autorului canadian Gerry Robert, cel care a scris bestsellerul „The Millionaire Mindset: How Ordinary People Can Create Extraordinary Income”, și când eu mi-am dat seama că pot pune într-o carte tot ce lucrez cu copiii.
Acolo am cunoscut-o pe Andreea Elena Halikias, autor bestseller al cărții „Speed Selling” și fondatoarea aplicației de scris pentru scriitori și comunități de autori: „Meleti.ro”, care ne-a ghidat pas cu pas în tot procesul de scriere și editare a cărții.
Și eu și Emilian am lucrat ca asistenți ai cursurilor de inteligență emoțională ale psihologului Grațian Sonu. Din această experiență am învățat că, dacă părinții și copiii s-ar juca 10 minute zilnic, nu ar mai exista atâtea certuri și poate chiar nici atâtea neajunsuri într-o familie. Și această experiență a fost factor de inspirație pentru proiectul „Aruncă zarurile în favoarea voastră”.
Cum și unde practici actoria, ce satisfacții ai?
Aduc actoria în 7 instituții particulare din București (grădinițe Montessori si afterschool-uri) de peste 13 ani. Începând cu pandemia, o practic și online, o dată pe săptămână, cu foarte mare succes, lucrând cu aproape 150 de copii pe săptămână, organizați pe grupe de vârstă. Satisfacția mea vine din capacitatea de a "vindeca" copilul interior și de a pregăti un viitor adult cât mai sănătos emoțional.
Dincolo de munca cu copiii, sunt actriță și joc în proiecte particulare de teatru underground, joc in piese scrise de mine pentru adulți. Am scris 5 piese de teatru, iar într-una din ele voi juca pe 6 octombrie la Innovative Traiding Center. Piesa se numește: „Jurnal Fără Iubit” și arată o parte din problematica vieții de cuplu și cum poate fi reîmprospătată o relație de cuplu. Este o producție în regia lui Andrei Bratu a teatrului Improteca, unde am și jucat-o de câteva ori.
Cum ai ajuns de la actorie la a scrie cărți?
Tata, Ioan Vișan, a fost sursa mea de inspirație. El a scris 7 cărți de beletristică printre care „Cușca elastică”, „Testamentul mistic” sau „Taina Fecioarei Lara”, apărută la editura Cartea Românească -Educațional.
Cum ai ajuns să lucrezi cu copiii?
Iubesc copiii și am găsit drumul spre universul lor cu sprijinul unei preotese care m-a îndreptat spre o grădiniță din București, unde am dat viață, pentru prima dată, jocurilor de rol prin actorie.
Silviana Vișan Carter
Faci cursuri de actorie cu copii. Cum se desfășoară acestea? Ce fac, ce învață copiii la cursurile tale de actorie?
La începutul fiecărei activități, improvizez o poveste cu o emoție a zilei.
Mă folosesc de comportamente și de emoții din Bradul Emoțiilor (un material educațional - o metaforă a emoțiilor noastre, cele de joasă vibrație fiind la rădăcinile bradului și cele de înaltă vibrație sus, pe ramurile bradului).
Jucăriile și muzica sunt instrumente foarte importante de lucru. Prin joc atingem inteligența emoțională: spre exemplu, așez eșarfe pe jos reprezentând Țări ca: Țara Bucuriei, Țara Tristeții, a Furiei sau a Entuziasmului. Pornind de la aceste țări, cu ajutorul copiilor, compun o poveste și călătorim împreună „în fiecare țară”, ne jucăm cu formule magice ale emoțiilor, le numim eprimându-ne astfel: „Mă simt...”
Continui cu jocuri de pantomimă, ajutând copii să își dezvolte intuiția și să devină mai liberi din punct de vedere al mișcării scenice.
Spre sfârșitul fiecărei activități implic copiii în exerciții de laughter yoga, creându-le bună dispoziție prin râs.
Astfel copiii deprind tehnica povestirii, a capacității de a compune ei înșiși povești, tehnici de actorie si public speaking. Toate jocurile pe care le fac oferă copiilor instrumentele necesare pentru a face față mai bine emoțiilor în relațiile cu semenii lor.
Cum ajută concret actoria dezvoltarea inteligenței emoționale a copiilor?
Actoria contribuie la dezvoltarea emoțională a copiilor prin jocul de rol. Copiii își îmbunătățesc abilitatea de auto-reglare a emoțiilor prin joc. Atunci când se joacă, copiii învață să-și controleze impulsurile, pornirile și emoțiile. Astfel de jocuri îmbunătățesc și capacitatea de concentrare a celor mici.
Care sunt problemele emoționale care domină generațiile de copii cu care lucrezi?
Dacă un om, implicit un copil, își poate numi emoția, mai mult din treaba lui emoțională este rezolvată.
Așa nu se mai simte diferit și singur în ceea ce trăiește. Împărtășind o emoție altuia, un copil sau adult poate evita foarte multe conflicte emoționale care ar putea avea loc.
Din păcate, deși mulți copii și părinți au impresia că folosesc un limbaj emoțional real, în realitate acesta nu este exprimat corect.
Întrebând o mămică „cum își exprimă furia” în fața propriului copil, am aflat că aceasta îi răspunde: „Te rog, lasă-mă sa ma liniștesc!”. Prin această exprimare mama evită exprimarea furiei. Altfel ar sta lucrurile dacă persoana furioasă ar declara: „Mă simt furioas/ă și am nevoie de puțină liniște sau de o îmbrățișare.”
Ce tip de jocuri ajută formarea și dezvoltarea inteligenței emoționale a copiilor?
Jocurile interactive sunt cheia succesului!
Spre exemplu, când improvizez povestea cu emoția dintr-o anumită zi, le pun întrebări prin „gura” personajelor mele, schimbându-mi în 3-4 feluri vocea. Astfel atenția lor este captată maxim. Varietatea subiectelor, a personajelor stârnește interesul și emoția copiilor.
Yoga Râsului este un factor stimulativ pentru inteligența emoțională. Potrivit unor cercetări, copiii ar trebui firesc să râdă de 300-400 de ori zilnic.
Cum trebuie să conlucreze școala cu părinții și copiii pentru o inteligență emoțională sănătoasă?
Consider că în orice clasă sau casă ar fi utilă existența Bradului Emoțiilor care să permită profesorului, părintelui sau copilului să își pună întrebări precum: „Ce simt acum? / Ce emoție am?”
Un moment de liniște cu noi înșine, privind Bradul Emoțiilor, poate instala starea de bine în interior.
Dar ce este Bradul emoțiilor?
Așa cum am subliniat mai devreme, „Bradul Emoțiilor”, este o metaforă a emoțiilor noastre, cele de joasă vibrație fiind reprezentate la rădăcinile bradului, iar cele de înaltă vibrație sus, pe ramurile bradului.
Nu putem ajunge la emoțiile bune dacă nu ni le recunoaștem pe cele așa zise negative.
Cu alte cuvinte, când relația mea cu mine e mai clara și pot spune „Mă simt trist.” de exemplu, se va produce ceva minunat în corpul meu: acea emoție captivă se va dilua, făcând loc altei emoții!
Când emoția e captivă în corpul omului și nu este eliberată, intervine ceea ce numim blocaj emoțional.
Bradul Emoțiilor este realizat după cercetările în domeniul inteligenței emoționale ale psihologilor Daniel Goleman și Grațian Sonu. Este o lucrare înregistrată cu drepturi de autor la ORDA.
Silviana Vișan Carter
În final, te rog să faci un îndemn pentru părinții care vor ca ai lor copii să aibă o inteligență emoțională bine dezvoltată!
Comunicarea dintre părinte și copil, atenția acordată nevoilor emoționale sunt esențiale în relațiile de familie. Părintele trebuie să creeze mediul propice pentru exprimarea naturală, firească a emoțiilor. Copilul trebuie să simtă că, indiferent de ce trăire are, nu este singur și este înțeles de părinți.
Preocuparea părinților de a-și înscrie copiii la cursuri de teatru dă roade în formarea viitorului adult sănătos emoțional.
Dacă tu, adult, ai capacitatea de a-ți exprima emoțiile, evident în niste limite ale decenței, vei fi model pentru copilul tău în gestionarea emoțiilor!
Aprecierile aduse zilnic unui copil de către părinți cresc stima de sine a acestora! Totodata, un copil trebuie să știe și când greșește. A menține un echilibru în educație este o provocare.
În opinia mea, relația părinte-copil vine la pachet la nașterea copilului, însă cea de prietenie se construiește și se câștigă.
Atelierele de inteligență emoțională prin jocuri de actorie pot veni în sprijinul unei relații armonioase copil-părinte!
***
Mulțumiri Silvianei Vișan Carter pentru interviul acordat! Silviana este absolventă a U.N.A.T.C. I.L Caragiale București, secția Actorie, și a Facultății de Matematică - Mecanică din cadrul Universității București. A lucrat 2 ani ca profesoară de matematică pentru clasele V-VIII.
A absolvit Institutul de Cercetare și Dezvoltare a Excelenței, obținând o diplomă de coach acreditat, și a creat 5 cursuri susținute în grădinițe și afterschool-uri: Inteligență emoțională, Actorie, Improvizație, Pantomimă, Laughter Yoga (Yoga Râsului).
Visează la un afterschool al viitorului unde copiii să aibă o cameră dedicată clubului de râs și o alta în care să fie organizat club de Haka pentru exprimarea celor mai puternice emoții.
***
Credit foto: Silviana Vișan Carter
***
Interviu realizat de Maria Grăjdan